huhti 232006
 
 23. huhtikuuta 2006  Reissut

Kesän lähestyminen pistää vipinää aivolohkoihinkin. Istuimme viikonloppuna porukalla kavereiden (Samin ja Jarnon) kanssa alas pohtimaan ensi kesäksi, heinä- ja elonkuun vaihteeseen, uumoiltua viikon mittaista mopoilureissua. Reissu tullaan tekemään kahdella pyörällä (KLE ja AT) siten, että Jarno asettuu selkäni taakse kyytiläiseksi.

Alkuun suunnittelimme tekevämme reissua pääsääntöisesti Suomessa periaatteella ”etelästä mutkien ja hiekkateiden kautta lappiin plus kokonaismittakaavassa pieni koukkaus Norjan puolelle Jäämeren rannalle, josta taasen mutkien ja hiekkateiden kautta takaisin etelään”. Mitä pitemmälle iltaa istuttiin niin koukkaus Norjan puolella alkoi siirtymään enemmän ja enemmän etelämmäksi siten, että takaisin oltaisiinkin tulossa Ruotsin puolelta laivalla Umeåsta Vaasaan. Pienen pohdinnan jälkeen todettiin (Samin pienoisella johdatuksella…heheh), että kyseinen laivamatka on kokonaiskustannuksiltaan ainoastaan 10-15€ halvempi (hätäisten nettitutkailujen perusteella) kuin laivamatka Turusta Tukholmaan, joten tästä luotiin kätevästi aasinsilta siirtymiselle Helsingin suunnalta Turkuun ja sieltä Tukholmaan. Tukholmasta siirryttäisiin ilman kummempia pysähdyksiä suoraan Norjan puolelle, jossa tutustuttaisiin useamman päivän ajan Etelä-Norjaan ja sen kauniisiin maisemiin. Reissun päätteeksi jälleen pikamarssi Ruotsin läpi takaisin laivaan ja Suomeen.

Kuulostaa aika paljon simppelimmältä kuin isojen ja muiden tylsien teiden välttely kotomaassa. Sinällään ironista, että ukkolauma iskee kotomaan karttasoftaan reittipisteitä tuntikaupalla vain todetakseen, että ”Lähdetäänpä sittenkin Norjaan, siellä on selkeet reitit ja hienot maisemat”, heheh. Enpä todellakaan pistä hanttiin vaan suorastaan palan halusta nähdä Norjan vuonot ja jäätiköt…..sinne ja takaisin siis!!!

Pojille muistiin: AFAT2006/ A FART 2006 🙂

  14 Responses to “Sinne ja Takaisin 2006”

  1. Näinhän se menee. Seuraavaa reissu onkin sitten all around europe 200x ja sen jälkeen tietysti ”Long way round Finnish version” viimeistään 20xx 🙂 Pitänee siihen mennessä sitten kyllä hankkia omakin härveli.

  2. ST2006 (not Sport Touring…vaan Sinne ja Takaisin):
    Tosiaan kaljapäissään näytti lopulta selvemmältä(?!?) ajaa Norjassa, kuin etsiä uraa Suomesta. Vaan eipä silti jos jolle kulle osallistuvista tulee mieleen uusi kuningas ajatus, niin olen ”all eareissa” ?;^))

    Koska Etelä-Norja on periaatteesa hyvin pienellä alueella ja siirtymiin ei tuhraudu kuin yön yli laivamatka ja aamupäivä Ruotsissa (ja päinvastoin), niin esim 5 Etelä-Norjan päivässä ei tarvitse hosua ja kiirehtiä vaan reittiä voi vapaasti muuttaa ja paikkoja katsella rauhassa. Pilviä voi ajaa karkuun, pikkuteitä voi käydä kokeilemassa, voi ottaa valokuvia ja nauttia vuoristoilmasta.

    Käydäämpä nopiasti tekemässä se PikkuVinkiän kierros, niin nähdään josko Suomessakin olisi kierrettävää.

  3. Kyllähän sitä Suomessakin riittää nähtävää, mutta eri luokkaa kuin Norjassa, sille ei voi mitään. 🙂

  4. Näinhän se on, ikävä vaan ettei tuo kotimaan matkailu tunnu tuollaisen reissun jälkeen enää juurikaan miltään 🙂

    Ensimmäisen ”täältä lappiin ja takaisin”-suunnitelman mukaan ajettavaa saatiin 3700km:n verran aikaiseksi. Eli varsin ruhtinaalinen määrä, sanoisin. Jos olisi käytetty vielä niitä pienimpiä teitä niin ongelmaksi olisi voinut muodostua ajanpuute varsinkin jos päivän ajokiintiötä olisikaan syystä tai toisesta saanut täyteen. Oma haasteensa olisi vielä ollut kaksipäällä hiekkateillä eteneminen, josta allekirjoittaneella ei ole pätkääkään kokemusta. Omat riskinsä siinäkin.

    Reissun voi tosiaankin ottaa ”suunnitelmallisuuden” kannalta lungimmin jos nykäistään Ruotsin läpi tuonne Norjan puolelle ja edetään Samin ehdottamalla tavalla. Nähtävää tuolla riittää varmasti sillä eipä ole tuossa maassa tullut ikinä käytyäkään (monenmonituiset vuodet tuonne menosta on kyllä puhuttu, hehe). Veikkaisin kustannuksien näin pikaisesti ajateltuna pyörivän suurinpiirtein samoissa summissa kuin kotimaan lähes 4000km:n turneella…jos tekniikka vaan kestää eikä mitään satu.

  5. Pikaisesti vilaistuna sangen mugevia kuvia.

  6. …ja lisää ja lisää….aloin surffaamaan noilla sivuilla tarkemmin ja sieltähän löytyy tietoa ja upeita kuvia aivan hitosti.

  7. Juu kuvia löytyy pilvin pimein. Harmi kun ei tuosta saksasta ymmärrä yhtään mitään, mutta kuvat onneksi kertovat enemmän kuin tuhat sanaa.

  8. Jos vielä sattuisi olemaan yhtään epäselvää, että lähteäkö lappiin vaiko Norjaan niin vertailepa näitä kuvia ja koita arvata lopputulos 🙂 :
    Kuva 1 armas kotimainen lappi:
    http://vjsaar.iki.fi/vesa/blogwanha/daykuvat/050810_lappi5.jpg
    Kuva 2 mikälienorjalainenkeskivertomaisema:
    http://www.reuber-norwegen.de/Hordaland/HordalandOdda10.html

    Kun tuota ekaa kuvaa katselee niin jostain muistini syövereistä kumpuaa syvä inho sääskiä kohtaan…hmmmnn…outoa heheh.

    Huomasitko Sami, että tuolta linkittämäsi sivuilta löytyy myös Norjan webbikameralinkkejä 🙂
    Oslossa oopperan rakentajille paistaa tällä hetkellä aurinko http://www.statsbygg.no/opera_out/kamera.cfm kun Nordkapp:ssa näyttäs olevan hiukka viileää http://nordkapp.tv/index.php?id=196096/

  9. Sitten pidetään mielessä nämä Norjan nopeusrajoitukset: http://www.roadmc.com/default.asp?pubid=529&pub=1&sub=5

    Lisäksi on huomattava, että jalankulkijaa väistetään suojatiellä AINA. Tämä tarkoittaa sitä että jos jalankulkija on edes aikessa tulla suojatielle, niin tilaa on annettava.

  10. Jaa juu jos RoadMC:n sivu ei ole tuttu, niin sieltä voi hakea fiiliksiä Norjassa ajamisesta videoiden muodossa!!!

  11. Oli ihan kiva lukea matkakertomuksenne. Kuvatkin olivat hyviä. Olemme matkailleet vaimon kanssa kahdestaan Norjassa toistakymmentä kertaa moottoripyörällä eniten etelä- ja keskinorjassa. Toissa kesänä olimme juuri mm. Lysefjordenin alueella. Mielestäni komeimmat maisemat ovat Telemarkin tienoilla, Rjukan, Tuddalin tie ja Gaustan alue yleensä. Kuitenkin Geirangerin tienoo on ehdoton. Olemme ajaneet joka kesä n. 3000-4000 km per reissu joten nähtyä on tullut yhtä ja toista. Ongelmia on ollut todella vähän. Kerran ei meinattu päästä aamulla lähtemään leirintäalueelta aikaisin koska portti oli kiinni ja toimitsija oli kankkusessa todella kiukkuinen. Asia selvisi kuitenkin niin että mulla oli silloin pyöränä iso matkaenduro enkä viitsinyt väitellä ukon kanssa joten päräytin ajaa sorarännin kautta tielle. Tämä tapahtui v. -98 Vestsrålenilla. Jäi kuiteinkin vähän kaivelemaan kun kaveri näytti vielä mennessä kansainvälistä merkkiä. Silloin päätin kääntyä takaisin mutta vaimo toppuutteli ankarasti ja sai tahtonsa läpi joten annoin asian olla. Olemme käyttäneet sattumalta vaan Viking laivoja ja niissä kyllä on ollut ihan hyvä matkustaa. V. 2002 olimme Jotunheimenillä ja satoi melkein koko ajan. muuten on ollut suht koht hyvät kelit (ehkä tuuria). Viime kesänä ei satanut tippaakaan. Oli niin lämmin ettei yölläkään noussut edes kastetta. Toivotan antoisia reissuja matkakärpäsen puraisseille.

  12. Kiitos kiitos, tänä kesänä ollaan taas Norjaan matkaamassa…tällä kertaa 3 pyörän voimin 🙂 Viking on ollut meillä pois laskuista sen vuoksi, että on ollut aina kallein vaihtoehto. Tosin Silja kuroi vähän tuota rakoa umpeen Tallink-kytköstensä vuoksi eikä heillä ole enää niiiiin hyviä tarjouksia kun oli aiemmin. Tänä kesänä kokeillaankin sitten SeaWindiä.

Login