touko 082006
 
 8. toukokuuta 2006  Africa Twin

Moottoripyöräily on siitä mukava harrastus, että ympäristön tuoksut ja ilman lämpötilavaihtelut ovat huomattavasti paremmin aistittavissa kuin esim. autoillessa. Parilla viimeisellä ajokerralla olen ihmetellyt nenääni eksyvää palavan kumisaappaan tuoksua. Ensimmäisellä kerralla manailin, että kuinka joku kehtaa, mutta toisella kerralla oli jo katseltava omia lahkeita ja kenkiä. Mitään ei löytynyt ja ajattelin jonkun taas kerran syyllistyneen ympäristörikokseen.

Eilen kuitenkin käryn syy löytyi huomattavasti lähempää; Afrikkalaisen äänenvaimentimen päälle ruuvataan suojarauta, jonka tarkoituksena on suojata kyytiläisen jalkoja suoralta kontaktilta kuumaan äänenvaimentimeen. Rauta kiinnitetään ylhäältä kahdella ruuvilla alareunan maatessa kumitutin varassa äänenvaimentimeen. Ilmeisesti, tai siis aivan päivänselvästi, MIVV:n äänenvaimennin kuumenee melkoisesti enemmän ulkokuorestaan kuin orggis-vaimennin sillä tuo kumitutti oli puoliksi sulanut. Ei siis ihme, että nenä poimii ilmasta palaneen käryä. Jouduin siis valitettavasti poistamaan raudan sillä ilman kumituttia ei pärjää. Samalla huomasin, että äänenvaimentimen yläpuolella oleva takasivukate on muuttanut aavistuksen muotoaan alasisäreunastaan kuumuuden vuoksi vaikka välimatkaa on kuitenkin 3-4cm. Tämä ”lämpenemisongelmakin” siis puoltaa alulaukkujen hankintaa. Sääli olisi sulattaa Gobit mokoman äänenvaimentimen vuoksi. Sanonta ettei ”halvalla ei saa hyvää” pitänee näköjään hyvin paikkaansa.

  3 Responses to “Kuka kehtaa polttaa kumisaappaita?”

  1. Siirsin tässä olleet ST2006 aiheiset kommentit oikean artikkelin perään….

  2. Heh…kumisaappaan poltosta tulikin mieleen, kun eilen ihmettelin että vanha tavara verkko vissiin pitää vaihtaa uuteen, kun oli pari nauhaa rämpsähtänyt poikki töihin mennessä. No näppäränä miehenä vedin nauhat uudelleen kiinni parilla tyylikkäällä umpisolmulla ja ei kun kotiin. Kotiin päästyä oli taas pari nauhaa poikki ja minä ihmettelemään että mitä VIT%#a! No poikki menneet nauhat olivat olleet pakoputkenpään kohdalla (about 5 – 10 cm päässä siitä) ja vissiin tuo Kawa työntää sen verrn kuumaa ilmaa sisuksistaan, että käry oli käynyt ?;’))

  3. OHO! Aika kuumat taitaa pakokaasut siis olla. Matkaa on kuitenkin ihan reippaasti.

Login