touko 172006
 
 17. toukokuuta 2006  Africa Twin

Käväisin tänään Symotic:lla Rymättylässä uusimassa etuvanteen. Vanhaa etuvannettahan ei saatu rihtattua jumittuneiden nippojen vuoksi ja päätin vaihtaa kehän pinnoineen sillä yleensä näin vanhassa afrikkalaisessa vanne on hapettunut vannenauhan alta sangen huonoon kuntoon. Pienoinen yllätys oli kuitenkin se ettei vanne itseasiassa ollutkaan niin pahassa kunnossa kuin olin pelännyt ja olisi ollut vielä pitkän aikaa käyttökelpoinen, nuuka olisi vaihtanut vain pelkät pinnat nippoineen. Tulin kuitenkin siihen johtotulokseen, että kehä uusitaan jokatapauksessa ja vanha kehä jätetään varaosaksi…tai laitetaan myyntiin.

Vanha vanne vanhakeha.jpg

Uusi vannekehä eroaa alkuperäisestä värityksensä osalta sillä vain kirkasta kehää oli suoraan varastossa ja mikäli olisin valinnut muun väriseksi eloksoidun niin toimitusta olisi pitänyt odottaa Italiasta saakka…Italian tuntien vanne olisi pyörinyt alla vasta ensi kesänä. Ensi talvena pitänee vaihtaa myös takavanne kirkkaan väriseksi.

uusivanne1.jpg

Ilmeisesti eri vuosimallien navoissa on eroja sillä Symoticin valmiiksi tekemät pinnat eivät käyneetkään ja uudet pinnat jouduttiin tekemään paikanpäällä kasausta aloitettaessa. ”Valitettavasti” 3,5mm:n lanka (alkup. pinnojen paksuus) oli päässyt loppumaan, joten sain samalla hinnalla 4mm:n pinnat…kävipä tuuri 🙂

uusivanne2.jpg vanteet.jpg

Koko helahoito (kumin irroitus vanteelta, pinnojen teko ja vanteen koonti) onnistui paikan päällä odottaessa, ainoastaan kumin laitto vanteelle ja tasapainottaminen piti käydä teettämässä muualla (Powerkings Ay). Hintaa setille, huomioiden rengastyöt tasapainotuksineen, kertyi kokonaisuudessaan 260€.

Tässä vaiheessa täytyy kiittää Symotic Oy:tä hyvästä ja joustavasta palvelusta. Paikkaa voi kyllä vilpittömästi suositella kaikille tämän tyyppisiä tuotteita tarvitseville.

Päivitystä iltaselta:

P**kele sentään, minä kun luulin pääseväni väpätyksestä eroon tyystin ja kilin kulkuset! Nyt kun vanne on suora niin kumi väpättää 🙁 Ilmeisesti kumi ei ole noussut vanteelle kunnolla tai sisäkumi on solmussa tjsp. Samalla em. seikkaa ihmetellessä kärsivällisyys ohjauksen vinouman katseluun loppui totaalisesti. Availin alakolmion pultit ja yritin taivutella haarukkaa suoraan…erinomaisen rectumista yrittää silmäpelillä saada tuota suoraan. Etujousituksen pumppaamisesta ei juuri apuja ole sillä keula on sen verran jämäkkä ettei tuo juurikaan meikäläisen painolla kasaan painu. Pitää kehittää jotain…suoraan tuo on saatava. Tässä voisikin ottaa etukatteet irti (tankkihan on muutenkin otettava irti kun ryypyn vaijeri tai sen systeemit kaasarin päässä jumii) ja käyttää ”apukapuloita”, että pystyisi näkemään että meneekö tuo spiraalille vaiko ei. Jokatapauksessa etulokasuojan alle tuleva tukirauta on melkoisen mutkalla joka suuntaan eli nakkaamma sillä vesilintua ja hommamma uuden paitsi jos tuo maksaa junavaunullisen oravannahkoja niin sitten suoristamma sitä lekalla (päivitystä 19.5. tukiraudan hinnan osalta…48€ ja tilauskamaa eli oiotaan vanhaa siis). Suoristuksen onnistuminen ei kylläkään ole taattua kun kappaleen muoto on vähän hankala. Samaan syssyyn voisi ottaa urakaksi tiivistää tuo hieman vuotava pakoputken liitoskin. Telakkapäiviä pyörälle tiedossa siis.

Päivitystä vielä myöhemmin:

No eipä ollut ihme, että väpätti…huollon hemmot olivat jättäneet sisäkumin vanteen ja renkaan väliin, jolloin rengas ei luonnollisestikaan paikoillensa mennyt. Pientä rengasrautasouvia ja kumi on nyt ok. Kelpaa taas matkaa taittaa. Keulankin sain suoraan kun vaan avasi alakolmion pultit ja käänsi stongan suoraan ihan samallalailla kuin polkupyörien kanssa tehdään….mikäköhän tuossakin oli itselle nyt niin vaikeaa.

Login