touko 302006
 
 30. toukokuuta 2006  Africa Twin

Eilen sain vihdoin viimein otettua työn alle ryyppyvaijerin, joka on osoittanut pieniä takeltelun merkkejä. Taaskaan ei selvitty ilman tankin irroittamista (alkaa pikkuhiljaa korppimaan kun juurikaan mitään ei voi tehdä ilman melkoista purkamista). Vaijeri oli helppo irroittaa ja annoin koko vaijerille melkoisen WD40-kylvyn. Ruosteista öljyä valui joka puolelta eli oli ilmeisen huonossa hapessa. Nyt vaijeri liikkuu kohtuullisen hyvin ja saa nähdä mikä vaikutus sillä on mm. heijaavaan tyhjäkäyntiin.

Netistä olen lukenut, että vaijerissa olisi jokin Nylon-pinnoite tms. sisäpuolella ja ettei kannattaisi WD40:stä siihen laittaa koska aiheuttanee jonkin ajan päästä ongelmia (lika ja ruoste yms. valuu öljyn mukana putkiin ja ”männälle” asti). Mene ja tiedä, mutta brittien XRV-foorumista luetun perustella en todellakaa ala uutta vaijeria ihan heti hommaamaan. Nimittäin väittävät, että brittein saarilla itse vaijeri maksaa 39 puntaa (paikallisessa tarvikeliikkeessä 7-9 puntaa). Mikäli tarvitsee vielä uusia ”männät”, jouset, taivutetut putkenpätkät sekä muoviset mutterit niin nuo on ”kititetty” ja kustantavat 46 puntaa per kitti….ja niitähän tarvitsee siis 2 kpl ! ! ! Melkoinen hinta (muuta euroiksi kertoimella ~1,8) moisilla jos paikkaansa pitävät. Tuskin ovat Suomessa juurikaan halvempia. Tosin ”männät” ja muut näyttivät olevan ihan ok, joten niitä ei tarvitsisi vaihtaa.

Öljytään vanha vaijeri kuitenkin tässä vaiheessa ja ihmetellään sitten lisää jos ongelmia tulee…epäilen ettei, tilanne varmaankaan huonompaan suuntaan mennyt.

Tyhjäkäynti-tai ryyppyongelmista kärsivien kannattaa lukaista nämä muutamat topicit XRV-foorumilta lävitse:
http://www.xrv.org.uk/phpBB2/viewtopic.php?t=4693
http://www.xrv.org.uk/phpBB2/viewtopic.php?t=4857
http://www.xrv.org.uk/phpBB2/viewtopic.php?t=4842

Login