Hiilikuitua pään suojaksi

Mp-messuilla tutustuin Schuberthin C3:een ja olin erittäin varma, että kyseinen kypärä on Conceptini seuraaja. Noh, eipä siinä sitten niin käynyt vaan, ehkäpä pikkuisen yllättäenkin, investoin Sharpin testissä täydet 5 tähteä saaneeseen Marushinin RS1 Carbon:iin ja photokromaattiseen (tummenee ja vaalenee itsekseen UV:n vaikutuksesta) visiiriin.

Ero edelliseen kypärään on aivan huikea, sillä ”Marsu” on todella kevyt hiilikuitukypärä, vain 1050 grammaa, vanhan Conceptini painaessa jotain 1600 gramman luokkaa. Jos Concept on/oli äänekäs niin ”Marsusta” puhuttaessa eteen pitää lisätä vielä yksi adjektiivi – erittäin. Vapaassa ilmavirrassa kypärä on kohtuu hiljainen, kuten Concept:kin, mutta VFR:n pleksin aiheuttamissa pyörteissä huminaa riittää. Joka tapauksessa meteli ei ole ylitsepääsemätön ongelma, sillä olen tottunut käyttämään tulppia ajaessani.

Kolmas maininnan arvoinen ominaisuus on kypärän äärimmäisen tehokas tuuletus, joka saattaa erittäin kylmällä kelillä muodostua ongelmaksi. Aika näyttää, että jäätyykö nenä vai ei. Tuuletus aiheuttaa sen verran kovia ilmavirtauksia kypärän sisään, että Autocomin setti saattaa jäädä asentamatta.

Photokromaattisesta visiiristä on vielä toistaiseksi paha sanoa mitään, sillä en ole päässyt vielä testaamaan kypärää kunnon auringon paisteessa. Palaan tähän kun saan lisää kokemuksia.

5 thoughts on “Hiilikuitua pään suojaksi”

  1. Kelle on kelle ei 😉 Eli marssi navi-kauppaan siitä 😀

    Olen kyllä totuttanut itseni kuuntelemaan työmatkojen aamu- ja iltapäiväruuhkissa musiikkia, joten sinällään olisi aiheellista setti tähänkin kypärään kiinnittää. Tietty nuo Zumon ääniohjaukset, silloin kun laitetta käyttää varsinaiseen käyttötarkoitukseensa eli navigointiin, olisi mukava saada korviin myöskin.

  2. Niin juu jäi mainitsematta, että mitä enemmän olen tuota kypärää käyttänyt niin tyytyväisyys siihen on kasvanut…pienistä puutteista huolimatta. On nimittäin todettava ettei laatu ole kaikessa ihan samalla tasolla kuin esim. Schuberthissa ja muissa ”merkki”-kypärissä on. Jossainhan halvan hinnan on näyttävä…tässä tapauksessa se tarkoittaa hieman halvemman oloisia kankaita ja muoveja/kumeja. Lisäksi veikkaan, että sateella kypärässä on enemmän vettä kuin ulkopuolella, sillä visiirin tiivisteet eivät mielestäni ota koko alaltaan tasaisesti kiinni…säätöyrityksistä huolimatta. Osa metelistä voikin aiheutua visiirin istumattomuudesta. Muutenkin tuo visiiri tai oikeammin sen kiinnitys on koko kypärän akilleen kantapää, sillä mekanismi näyttää melko heppoisalta. Liikkeen esittelykypärän visiiri ei pysynyt enää kunnolla ylhäällä vaan putosi suoraan alas pienestäkin tärähdyksestä…ei hyvä, mutta jos oikein käsitin niin uusi mekanismi maksaa noin 9 euroa, joten kalliista osasta ei ole kyse.

    Kommentoin taas käyttökokemuksista kunhan niitä kertyy lisää.

  3. Viikonloppuna pääsin ensimmäistä kertaa hypistelemään tuota hiilikuituihmettä. Meinasi osua leukaan, kun nappasin kypärän käteen, on meinaan todella kevyt tiiliskiven painoisen S1:n jälkeen! Koitin tähystellä yleistä laatua ja tiivisteitä, mutta tuossa käpistelemässäni kappaleessa visiiri istui nätisti ja muutenkin vaikutti kelvolliselle. Visiirin kiinnitysmekanismi tosiaan vaikutti hiukan heppoiselta…

    Mä en vaihtais autocomia enää pois mistään hinnasta. Seuraavaksi ajattelin viritellä radion pyörään. Uudemmissa Noksun puhelimissa on RDS-radio ja musa kulkee nätisti sinihampaan yli. Vielä kun pääsisi kypäräjohdosta eroon 😉

  4. Laitetaanpa vähän lisää kokemuksia.

    Meluhaittakin pieneni kummasti kun vaihdoin pyörän tuplakuplan vakipleksiin. Jossain määrin Marsua voisikin itseasiassa jopa väittää Conceptia hiljaisemmaksi.

    Photokromaattinen visiiri on osoittautunut erittäin hyväksi kapineeksi, joskin hieman tummemmaksi saisi väri mennä. Nimittäin ”värjäytyneen”visiirin väriksi väittäisin tumman savun sijaan tumma lila. Pääasia on kuitenkin se, että värjäytyminen toimii kuten pitääkin eli visiiri vaalenee uv-säteilyn vähetessä. Toistaiseksi ei ole tullut ikävä Conceptin aurinkovisiiriä…painosta puhumattakaan.

Kommentointi on suljettu.