Lunta tupaan, prkl osa II

Kuten jo aiemminkin mainitsin niin laitoin tilaukseen Hepco&Beckerin laukkuraudat Stromiin. Syyt miksi jouduin kyseisen valmistajan raudat valikoimaan ovat yksinkertaisesti seuraavat; ovat epäsymmetriset ja 15mm paksut sekä sen malliset, että alulaukut voi ylipäätään näihin asentaa (kehikon muoto neliö) järkevästi. Zegan laukkujen asennussarja vaatii nimenomaan 15mm:n paksuiset raudat, käytännössä siis H&B:n raudoille tarkoitetut sillä esim. Fivestarsin raudat ovat 12 milliset eli liian ohuet.

Hepco&Beckerin laatu ei taaskaan tehnyt mitään yllätystä, on nimittäin aivan paskaa edelleenkin. Jo Africa Twinin rautojen kanssa taistelin melkoisesti ja sain asennettua ne tukevasti vasta kun heitin mukana tulleet pultit ohjeineen roskakoppaan ja aloin soveltamaan (ei siltikään selvitty ilman putkipihtejä ja ruuvipuristinta). Tällä kertaa kiinnityspisteiden kanssa ei voi kikkailla vaan joudun tekemään lattaraudasta siirtopalikoita. Nimittäin vasemmanpuoleinen rauta jää takareunastaan n. 2,5-3cm liian lähelle pyörää. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että vasemmanpuolen laukku harittaisi törkeän paljon ulospäin etureunastaan kun taas oikeanpuolen laukku olisi aivan suorassa. Suorastaan käsittämätöntä kuraa tuo verstas suoltaa ulos.

Ei oikein istu ei istu vaikka kuinka eri kulmasta katsoo ei istu tastakaan kuvakulmasta oikea puoli on kuitenkin ok ruuvit avattuna ilman jannitysta

Jos Hepco&Becker on arvostettu laukkujen valmistaja niin rautojen kohdalla on teutoneilla todellakin opettelemista. Takaan ja alleviivaan, että kolmatta kertaa en kyseisen firman rautoihin tule koskemaan edes pitkällä tikulla sillä muutenkin ”rautasetistä” löytyy sanomista mm. ohjeet ovat saksaksi. Käsittämätöntä, että vielä tänä päivänä teutoneilla on otsaa pitää itseään niin ylivertaisena ettei edes englanninkielisiä ohjeita saada mukaan. Babelfishin hapuilevan käännöksen avulla selvisi, että takaperälevystä pitää viilata 2,5mm pois. Ilman Babelfishiä olisi jäänyt tuokin huomaamatta. Vilkkujen siirtokaan ei ollut aivan ongelmatonta (ohjeiden mukaan johdot olisi pitänyt vetää takalampun ja muovin välistä, huh huh), mutta onnistui kuitenkin johtoja jatkamalla ja omaa päättelykykyä käyttämällä.

Menipä siis virittelyksi tämäkin asennus. Alla kuvia valmiista virityksestä, ei kaunis mutta ainakin toimii. Summasummarum Seppo Rädyn sanoin: Saksa on paska maa.

viritys koko komeudessaan Valmista kauraa hieman eri asennossa kuin ennen oikealta ja vasemmalta

EDIT: Sentään jotain positiivista tällekin päivälle. Nimittäin viime viikon maanantaina tilatut renkaat saapuivat. Kuvassa vasemmalla Anakee-pari ja oikealla Tourance-pari.

Renkaat

Päivitystä laukkurautojen osalta 17.7.:

Olen nyt pariin kertaan yrittänyt saada Hepco&Beckeriin yhteyttä sähköpostitse viallisen laukkuraudan osalta, mutta turhaan. Ilmeisesti ko. putiikkia ei paskaakaan kiinnosta asiakkaat ja heidän ongelmansa. Tästä voin ainakin itse tehdä sen johtopäätöksen etten tule enää koskaan hankkimaan mitään kyseisen yrityksen valmistamaa tuotetta, vaikka olisi ainoa valmistaja maan päällä. Lisäksi boikottiin menee myös Dirtbike Offroad-Versand, joka ainoastaan kiitteli ongelman ratkaisukykyäni ja toivoi viritykseni kestävän. Heidän mielestään raudan sopimattomuus johtuu ”pyörien versioeroista” tai miten tuon heidän käyttämänsä ilmaisun ”serial deviation” nyt suomentaisi. Mitenhän tuohonkin nyt sitten suhtautuisi. DL650 tuli markkinoille 2004 ja tuskin tuo on rungoltaan tms. muuttunut niin paljoa, että tarvitsisi/kuuluisi lisätä reilu 3 senttiä leveyttä rautoihin omatoimisesti. Oli miten oli, mutta jälleenmyyjä pesi kätensä asiasta, joten eipä tarvitse heidänkään kanssa enää asioida. Onneksi on sentään Touratech olemassa vaikka tarjonta Wee-Stromiin on lähes yhtä heikkoa kuin RD04:een. Tonniseen saisi jo huomattavasti enempi roipetta.

2 thoughts on “Lunta tupaan, prkl osa II”

Kommentointi on suljettu.