joulu 272011
 
 27. joulukuuta 2011  Perhe ja asuminen

Menneenä kesänä teetätimme kattoremontin lähes 50-vuotiaaseen kotitaloomme Etelä-Suomen Kattokeskus Oy:llä (tunnetaan myös markkinointinimellä Kodika). Valitettavasti kaikki ei mennyt kuin elokuvissa ja reklamoitavaa kertyi runsain mitoin. Moni asia toki korjattiin, mutta paljon jäi vielä tekemättä ja lisävahinkoakin syntyi. Kaikki reklamoitavat kohteet kuvattiin ja kuvat lähetettiin sähköpostitse yrityksen tutkittavaksi. Teimme selväksi ettei loppulaskua (10% kauppahinnasta) suoriteta ennenkuin reklamoidut kohteet on korjattu (kuluttajasuojalaki: 5.luku 8§, 9.luku 13§, 16§, 17§). Lopulta yhteydenottoihin ei enää vastattu. Nyt 5-6 viikkoa viimeisen yhteydenottoyritykseni jälkeen Intrum Justitia lähetti perintäkirjeen raastupa-ukaasien kera koskien loppulaskua. Eli näin Etelä-Suomen Kattokeskus Oy aka Kodika hoitaa velvoitteensa.

Pitänee haalia lainopillista apua, sillä sotakirves on kaivettu esiin ja raastupaan mennään, nimittäin periksi ei tässä asiassa anneta. Teen jossain vaiheessa oman sivun tänne munhiekkikseen, jossa näkyy reklamoitu työnjälki. Jos tilaussopimukseen kirjataan, että viimeinen erä suoritetaan kun työ on valmis, niin se myös suoritetaan silloin eikä hetkeäkään aiemmin. Työ on vielä kesken PISTE!

Pieni teaseri julkistettavasta materiaalista…hyväksyisitkö itse alla nähtävää työnjälkeä?

  5 Responses to “Postia Intrum Justitialta”

  1. Valitettavan yleistä tuntuu olevan. Monilla asiakkailla menee kalsarit vaihtoon heti kun uhataan raastupaan viemisellä tai jo perintätoimiston kirjeestä. Itsekin on saanut (melkoisen paljon pienemmässä mittakaavassa tosin) oman annoksen tuollaisista vedätysyrityksistä faijan perunkirjan tekemisen tiimoilta.

    Tsemppiä taisteluun, sivustakatsojan näkövinkkelistä vaikuttaisi aika selvältä tapaukselta sun hyväksi.

  2. Laadin ja lähetin asianosaisille vastineen ja vaatimuksen tilatun työn loppuunsaattamisesta. Katson toimineeni 31.5.2011 päivätyn tilaussopimuksen ja tässä määriteltyjen maksuehtojen mukaisesti. Tilattu työ on vielä suorittamatta, joten viimeistä maksuerää ei luonnollisestikaan ole vielä maksettu.

    Lähettämäni kirjelmän perusteella Intrum Justitia on toistaiseksi keskeyttänyt perintätoimenpiteet ollakseen yhteydessä toimeksiantajaansa heidän kantansa selvittämiseksi. Lisää kirjallista postia luvassa kun em. kanta on selvillä.

    Seuraavaksi puhelin kouraan ja yhteys valtakunnalliseen kuluttajaneuvontaan sekä vakuutusyhtiöön kotivakuutuksen oikeusturvavakuutus-keisin avaamiseksi.

  3. Päivitystä tilanteeseen:
    Olen ollut yhteydessä kuluttajaneuvontaan ja sieltäkin on oltu yhteydessä Etelä-Suomen Kattokeskus Oy:n V-M Hussoon. Yritys on mielestään suorittanut kaikki velvoitteensa ja katto on kaikkinensa asennettu normien ja määräysten mukaisesti. Kiistanalaiset asiat ovat heidän mukaansa lähinnä esteettisiä. Noh, jos tuota julkaistua kuvaa katsoo, niin jokainen voi vetää ”lähinnä esteettisistä asiosta” omat johtopäätöksensä.

    Elikäs, asia viedään kuluttajariitalautakunnan käsiteltäväksi ja katsotaan mitä eväitä sieltä tulee jatkon kannalta. Päädytäänkö aina käräjäoikeuteen saakka vai saadaanko asia sovittua herrasmiesmäisesti ennen tätä.

    Olen tässä parin päivän ajan koonut materiaalia käsittelyä varten ja näillä näkymin pääsen huomenissa postittamaan valituksen asianmukaisine liitteineen. Tähän mennessä kuluttajariitalautakunnalle menevän paperinipun paksuus on parin sentin luokkaa (ja toinen mokoma kopioista, jotka lähetetään lautakunnan toimesta vastapuolelle) :-/

    Nyt kun tässä on joutunut ikäänkuin pakosta tutustumaan mm. rakennuksen suojapellityksiä koskeviin ohjeistuksiin (RT 80-10632), niin osuipa mielenkiintoinen seikka silmiin. Nimittäin mikäli hormiston leveys harjan suuntaisesti on enemmän kuin 400mm, tulisi rintapellissä olla taustakaato, jottei vesi patoudu piipun taakse. Noh, arvatkaas mikä on tilanne…aivan, piipun takana seisoo vesi ja vieressä ruuvin kierre, josta vesi pääsee tarpeeksi korkealle noustuaan varmasti suoraan aluskatteelle. Onneksi tämäkin on dokumentoitu ja kommentoitu tehdyssä valituksessa.

  4. Päivitystä:
    Viime viikolla lähetin dokumentit yms. Kuluttajariitalautakunnalla ja tällä viikolla tuli vastaus käsittelyaika-arvion kera. Näillä näkymin käsittely kestänee n. 14kk, mikä on julmetun pitkä aika. Tällä välin on tosin tapahtunut pientä lähentymistä Etelä-Suomen Kattokeskuksen kanssa, josta otettiin yhteyttä johdon toimesta ja käyty paikalla arvioimassa työnjälkeä. Tuomio heidän puoleltaan oli, että rakenteellisesti kaikki on ok, mutta eivät kiistäneet etteikö asennuksia olisi voinut tehdä paremminkin. Huomautin toki ohjeiden vastaisista asennuksista jne. Viesti firman puolelta oli, että juttelevat peltisepän kanssa ja palaavat asiaan…ounastelivat myös, että koko asiassa päästäisiin jonkinlaiseen sopuun. Saapa nähdä, ainakaan asiaan paluuta ei ole tapahtunut ilmoitetussa aikataulussa.

  5. Ehkä tajusivat, että viet asian eteenpäin ihan aikuisten oikeasti, ja siitä tulee jokatapauksessa haittaa imagolleen – oli lopputulema mikä tahansa.

Login