Turvatyyny moottoripyörässä?

Kyllä vain, sillä tästä kuusta alkaen euroopan mantereella on ollut mahdollista saada Honda Goldwingiin kyseinen turvavaruste. Goldwing jakaa mielipiteitä niin itse motoristien kuin mitään moottoripyöristä ymmärtämättömienkin keskuudessa. Onhan kyseessä sentään melkoinen laitos ilmastointeineen ja peruutusvaihteineen…ennen kaikkea kallis sellainen. Turvatyyny ei varmasti lisää Goldwingin arvostusta mallia kritisoivien keskuudessa, mutta eipä välitetä siitä. Itseäni jostain kumman syystä ko. malli omalla kieroutuneella tavallaan viehättää ja tästä syystä päätin aiheesta jotain tänne kirjoittaa.

Uusimmasta Moottori-lehdestä on löydettävissä artikkeli ADAC:n suorittamasta törmäystestistä, jossa ajatettiin airbagitön ja airbagillinen Goldwing tila-auton kylkeen 72km/h:n nopeudella. Video-materiaali aiheesta on suorastaan tyrmäävä. Ei liene epäselvää, että kummalla (jos olisivat ihmisiä) olisi jatkossa huomattavasti paremmat edellytykset eläkkeen nostamiseen ja kummalla ei.

Mikäli saksankieli taipuu niin testi on luonnollisestikin luettavissa myös ADAC:n omilta internet-sivuilta.

2 thoughts on “Turvatyyny moottoripyörässä?”

  1. Itse kuulun varmaan tähän kritisoivaan kastiin, kun en ymmärrä Goldwingin hienoutta. Toisaalta moottoripyörättömänä vesselinä kelpuuttaisin pyörän kuin pyörän, joten …

  2. Kyllä tuolla GW:llä kelpaisi huristella sitten mukavuudenhaluisena viisikymppisenä. Tosin ajotapa olisi aivan erilainen kuin V-Stromilla tai millä muulla normaalimmalla pyörällä tahansa. Meikäläinen ei ainakaan uskaltaisi vetää Lysebotn-Sirdal -pätkää GW:llä samalla tavalla kuin kesällä tuli vedettyä 🙂 Tosin kyllä se GW:kin mutkiin taipuu ja tässä siitä todistusaineistoa: http://media.putfile.com/Riding-the-Dragon-Part-Two

    Aiheeseen liittyen bongasin ORG!:n foorumista hyvän kommentin, jota tuli käkätettyä tovi: ”wingi tyyppi oli yllyttänyt kaveriaan koeajamaan wingiä. Takaisintullessa kysyi, että miltäs tuntui? no kaveri vastasi, että samanlainen kuin ajaisi hiacella ikkuna auki.´”

    Toinen mikä kelpaisi on Pan European, mutta se onkin perinteinen moottoripyörä 🙂

Kommentointi on suljettu.