Teltoista pää pyörälle

Parin viimeisen päivän (ja yön) olen melkoisella vimmalla surffannut netissä etsien sopivaa 2 hengen telttaa kesän reissua varten. Viime reissu mentiin lainateltalla (Samin liki 15 vuotta vanha Halti Horizon III), joten uuden oman teltan hankkiminen lienee suhteellisen ajankohtaista (kevään aikana).

Uuden teltan tulee mahtua sivu- tai takalaukkuun (eli alle 44x38cm), joten mitat tulevat olemaan yksi erittäin tärkeä valintakriteeri painon ja hinnan ohella. Aivan älyttömiä en suostu teltasta maksamaan vaikka laatu kulkeekin teltoissa käsikädessä hinnan kanssa. Eli jonkinlaisia kompromissejä joutuu tekemään, jotta sopiva (niin kukkarollekin kuin laukullekin) löytyy. Valinnanvaraa on kyllä melkoisesti ja etsiminen käy oikeasti työstä. Huomiota on kiinnitettävä materiaaleihin, teltan käytettävyyteen, painoon ja moneen muuhun asiaan.

Tällä hetkellä olen haarukoinut muutamia alle 300€ maksavia vaihtoehtoja, jotka täyttävät kokonaan tai osin asettamani mittaspeksin: Halti Alfa XPD II ’05, Salewa Bergen II, Vaude Hogan Ultralight Argon, Vaude Taurus Ultralight (mikähän mahtaa olla kaaripaketin koko oikeasti?), Exped Auriga Mesh, Rejka Antao II ja Wechsel Rafter.

Expedillä on monta kiinnostavaa telttamallia (Auriga, Vela II, Venus II + näiden Extreme-versiot) ja tällä hetkellä se on valmistajana yksi varteenotettavimmista vaihtoehdoista. Vauden teltat olisivat kyllä oivallisen keveitä, mutta olematon absidi yhdistettynä niukkoihin sisätiloihin saattaisi aiheuttaa käytännössä harmaita hiuksia ja tuskailua esim. sateen yllättäessä. Märkien moottoripyörävarusteiden riisuminen ahtaassa tilassa hermoja menettämättä on melko haasteellista puuhaa.

Tutkaillessani tarkemmin Rejkan Antao II:sta pistin merkille, että teltta on mitoiltaan hyvin lähellä, Samillakin olevaa, Fjällrävenin Skule Shape 2:sta. Siihenpä ne yhtäläisyydet sitten taitavatkin loppua, sillä Antao II on liki kilon verran painavampi ja tämän ulkoteltan vesipilariarvo (3000mm) on huonompi kuin Fjällrävenin (yli 4000mm) vastaava. Positiivista ko. teltassa on kuitenkin edullinen hinta ja mitta pakattuna. Painokin on hyväksyttävissä rajoissa….taitaa tuo 3kg olla itselleni jonkin sortin psykologinen raja, jonka ylitystä pyrin välttämään. Sisätilojen koko ei taasen päätä huimaa (jos liikkuu kaksin).

Huh, enpä uskonut, että tämä olisi näin vaikeata…..metsästys jatkukoon vielä toistaiseksi.

Huomioita myöhemmin:
– Itseasiassa Rejkan Antao II:n uudessa mallissa ulkoteltan vesipilariarvo onkin 5000mm
– Tänään (8.1.) Expedin kotimaiselta maahantuojalta saamani vastauksen perusteella Expedin ulkotelttojen vesipilariarvot ovat ”perusteltoissa” 3000mm (Pu/polyester) ja Extreme-sarjan (silikoni elastomeeri) teltoissa 1500mm. Aiemmin silmiini pisti, että Wechselin teltoissa kyseinen arvo on 2000mm. Eli jos tuon vesipilariarvon perusteella näitä arpoo niin metsään menee sillä kumpikin telttamerkki on saanut hyviä arvosteluja.

8 thoughts on “Teltoista pää pyörälle”

  1. Minen noista mitään ymmärrä, mutta noita katseltuani vakuutti toi Rejka ihna mielenkiintoiselta. Kuten myös Halti, mutta etuteltta sais olla pohjallinen eikä maapohjainen kuin noissa. Toisaalta se nostais heti jo painoa ja hintaa …

    Veden kestävyys pitäs varmaan olla hyvä valitussa teltassa, sillä ainakaan pyöräillessä ei hirveesti varmaan houkuttele ylimääräisen sadekelmun kanniskelu tms.

    Sääli, ettei tuon Expedin sivut toimi 😉

  2. Hmmn….kyllä tuo mulla toimii. Expedin kotisivuilta löytyy nuo eri mallit ilman hintoja http://www.exped.com Tuo Auriga on hintahaarukassa 255-300€.

    Haltin Hike&Bike II https://www.ulkoilukauppa.com/index.php?sijainti_id=3086 olisi ”perinteinen” kupoli osittaisesti pohjustetulla absidilla ja hinnaltaan karvan yli 100€…painoa tuolla olisi 2,4kg, eli ei paha. Syy, miksi tuota en vielä tarkemmin laskelmiini ottanut, on siinä, että pakatun teltan koko on liian suuri (kaaripaketti liian pitkä). Tosin Haltilta sain tänään infoa, että Hike&Bikesta on tulossa uusi Twin-versio tupla absidilla, jossa kaaripaketin koko olisi 33cm eli tuon saattaisi saada suhtpieneen tilaan sitten kuitenkin.

  3. Myös tuon pakkauskoon ohella mielestäni merkittävä kriteeri on teltan käyttötarkoitus. Jos teltta on puhtaasti varamajoituksena, silloin toki pakkauskoon ja painon merkitys korostuu. Jos taas teltta on tarkoitus pitää pääasiallisena majoitusvaihtoehtona, silloin korostuu myös käytettävyyden merkitys. Itse kuvittelisin, etten halua vaihtaa prätkävarusteita pötkölläni, vaan silloin tarttis mielummin olla teltta, jossa on riittävä korkeus istumiseen ja siten mielyttävämpään varusteiden vaihtamiseen (vrt. Samin kokemus viimereissulla). Lisäksi, jos telttaa pukataan pystyttämään päivittäin, on sen pakkaaminen ja kasaaminen helpompaa silloin kun teltta on helposti saatavilla (esim. laukun päällä), sikäli kun se toki on mahdollista.

  4. Totta turiset. Lisäksi pitää ottaa vielä huomioon se, että varautuuko myös kanssamatkustajaan vaiko ei. Joka tapauksessa hankala juttu.

    Niin juu, olenpa unohtanut rohkaista muitakin sivustolla käyviä kommentoimaan omia näkemyksiään/kokemuksiaan mopoiluun soveltuvista tai soveltumattomista teltoista….eli kommentoikaa rohkeasti vaan 🙂

  5. Mulla ollu samanlainen teltanhaku käynnissä, samoja malleja tullu tsekattua. Ite oon kuitenkin lykkäämässä hankintaa hamaan tulevaisuuteen. Parit komentit kuitenkin:

    – Mun nykyinen teltta on juurikin wechsel drafter. En suosittele. Pystytys erittäin hankala; sisäteltta pitää saada klipsuilla kiinni kaariin ja koska kyseessä tunneliteltta niin ei ole itsekantava eli kaaret pitää saada erikseen pysmään pystyssä. muutakin pientä käytettävyys ongelmaa, materiaali on ohut ja liukas => tarttuu aina vetoketjuun jne. Kevythän tämä toki.
    – Keski-eurooppalisten valmistjien teltoissa järjestään niin, että sisäteltta ensin pystyyn ja ulkoteltta heitetään sitten päälle. Mitä jos joskus joutuu pystyttää kaatosateessa. Pohjoismaisilla valmistjilla Halti, Fjälräven jne usein toisinpäin ulkoteltta ensin ja itseasiassa sisäteltta nousee siinä samalla kun se on kiinni ulkoteltassa. Helppoa ja nopeaa. Tilanne kääntyy päinvastaiseksi jos kuuma hellepäivä ja pitää saada ulkoteltta pois, jotta ei tulis pätsiä.
    – yksi valmistaja, johon voisit vielä tutustua on http://www.thenorthface.com, esim. barrabes myy niitä
    – yksi vaihtoehto on että ottaa suht pienen teltan ilman minkäänlaista absidia mutta ottaa lisäks tarpin l. erillisen katoksen. Pakkaustilaa säästyy, mutta toisaalta tila ei sit ole hyttysetön esim. kokkausta ajatellen.
    – oikeeastaan mun ideaali teltta tällä hetkellä olis jotain haltin DL-hiker -tapaista, pikkusen on vaan kova paino
    – vesipilariarvoillakin lienee joku arvo, mutta IMHO useimmissa laatumerkeissä ne ovat riittävät ja ratkaisevamapaa vedenpitävyyden kannalta se että teltan käytettävyys semmonen, että sen kiristys napakaksi onnistuu tilanteessa kuin tilanteessa

  6. Hyviä kommentteja, kiitoksia.

    Tuohon teltan pystytysmetodiin on kyllä kiinnitettävä todellakin huomiota…sateessa tai pimeässä ei ylimääräinen kikkailu juurikaan hymyilytä, varsinkin jos väsy painaa kunnolla päälle. Tuossa Expedin Aurigassa nousee sisäteltta ylös samalla pystyksellä pääliteltan kanssa eli jälleen yksi plussa lisää ko. mallille. Mesh -mallissa olisi tuo sisäteltta kokonaan ns. hyttysverkkoa…hyvä lämpimällä, vaan mitenhän käy jos onkin viileää?

    The North Facen telttoja tuli kyllä tutkailtua, mutta muistaakseni kaikissa taisi olla koko pakattuna ”speksien” ulkopuolella.

  7. Piti googlettaa olisiko tullut taas mielenkiintoisia malleja näihin telttoihin. Hyvin olet kerännyt tuohon listaa siitä mitkä mallit mahtuvat boxiin. Jossain alan liikkeessä olenkin sanonut, että motoristit on kyllä hyvin unohdettu kohderyhmä. Telttahan saisi painaa melkein mitä vain, kunhan se menisi mahdollisimman pieneen tilaan. Sama juttu makuupussin ja alustan kanssa. Taas kun patikoijat arvostavat myös keveyttä, niin pienimmissä malleissa ei ehkä eristys tms… ole yhtä hyvää. Mutta mikäli tämä hankinta vielä ajankohtainen niin voin suositella tuota Haltin hikebike 3 telttaa. Sama näyttää olevan nyt twinversiona, mutta mittojen mukaan sisätilat aivan yhtä suuret/pienet riippuen siitä mikä sattuu itsellä fiilis olemaan. Viime kesänä n. 2-3 viikon ajan telttavuorokausia kyseisessä teltassa ja mahtuu kepit napakasti takaboxiin. Yksikään vesisade ei saanut telttaa sisältä kastumaan ja tuttava joka erittäin kitsaasti suostuu teltassa yöpymään oli myös tyytyväinen hankintaan. Osti nimittäin samanlaisen itselleen suosituksen perusteella. Vielä kun löytäisi mahdollisimman suuren, mutta mahdollisimman pieneen tilaan menevän itsestääntäyttyvän makuualustan. Nyt tuollainen muumioversio Artiachilta käytössä, mutta sen päällä ei meinaa aikuinen mies pysyä.

  8. Teltta tuli kiitoksia vain hommattua jo jokin aika sitten (helmikuussa) ja valinta osui tuon Exped Auriga Meshin kohdalle. Teltasta löytyy kuvia ja ensitunnelmia vähän tuoreimmista artikkeleista eli http://munhiekkis.fi/?p=563

    Itse hankin juuri muutama viikko sitten Erätukun poistomyynnistä varsin näppärän oloiset itsestääntäyttyvät NorthICEn makuualustat http://www.eratukku.fi/product_info2.php?cPath=37&products_id=157 Koko pakattuna on mielestäni ”aika pieni” (varsinkin jos vertaa viime kesänä ostamaani alustaan) ja ensivaikutelma oikein hyvä…saa nähdä mitä ovatten sitten käytössä. Hinta ei ainakaan ollut mielestäni paha…29€/kpl

Kommentointi on suljettu.