Suunnitelmat uusiksi

Tuli pieni muutos reissusuunnitelmiin; reissu toteutetaan sittenkin poikain kesken ja reitti menee totaalisesti uudelleen suunniteltavaksi. Samin kanssa lyötiin tänään lukkoon, että laivaliput varataan vain menomatkalle ja takaisin tullaan, joko Umeån (vain jos aika meinaa loppua kesken) tai pohjoisen kautta (todennäköisempi vaihtoehto). Tämähän tarkoittaa sitä, että Lofootit ovat sittenkin yksi reissun kohteista. Jarnoa varmasti tullee huojentamaan tieto siitä, että Trollstigen jää väliin tällä kertaa…reitti suuntautuu Geirangerista Moldeen ja sieltä ”Atlantintielle”.

26 thoughts on “Suunnitelmat uusiksi”

  1. Olet kyllä ihan oikeassa, että Trollstigenin ohittaminen on minulle helpotus. Korkean paikan kammo ei ole ihan leikin asia, sillä kun se iskee ei siinä ole enää tahdolla tai halulla mitään virkaa. Mullakin tuo kammo on melko arvaamaton, sillä en koe sitä esimerkiksi lintsin laitteissa tai silloilla jne. Periaatteessa pitää olla olemassa se potentiaalinen mahdollisuus pudota ennenkuin kammo iskee.

    Viime kesän reissulla koin korkean paikan kammoa tasan kahdessa kohtaa. Trollstigenillä ja Rjukanilla (tai tarkemmin sanottuna matkalla sinne). Se tienpätkä juuri ennen voimalaitosta, missä käytiin kääntymässä. Jostain syystä siellä iski kammo päälle, vaikka siinä kohtaa oli ihan kelvollinen aitakin. Yleensä aita/kasvillisuus blokkaa kammon tehokkaasti.

    Nyt vaan sitten pitäisi saada se pyörä alle…

  2. Onkin aika jännä homma, nimittäin minä koen nimenomaan, että tekniset laitteet (kuten linnanmäellä ovat hyvinkin potentiaalinen uhka putoamisen kannalta). Sen sijaan maa harvemmin jalkojen alta mihinkään häviää, joten ehkä tuosta syystä minulle ei tienpäällä pelkotiloja tulekaan.

  3. Nooo…kyllähän tuolla muitakin korkeita paikkoja tulee eteen kuin Trollstigen. Siinä mielessä huono sun kannalta Jarno, että ne on sitten edessä yht’äkkiä. Trollstigenin tapaisiin paikkoihin voi yrittää varautua etukäteen ja asennoitua tarvittavalla tavalla.

  4. Juu, kyl mä tuon tiedän ja ihan hyvä. Kuten jo mainitsin, ei mulla edellisellä reissullakaan tullut kuin kaksi kertaa tuo ”tilanne päälle”, ja niistäkin vain toinen oli ajaessa… Esim. Lysebotn ei tuntunut missään. Näin jälkikäteen ajateltuna sen sateessa ajetun serpentiinin olisi senkin pitänyt tuntua ja pahasti, mut ei… Ainoastaan Trollstigen.

  5. Omaan aikatauluun tuli valitettavasti pieni muutos ja joudun palaamaan kotia jo päivää alkuperäistä suunnitelmaa aikaisemmin eli jo lauantaina alkupäivästä. Toivottavasti tämä ei tarkoita sitä, että mä joudun tuleen taas rautaperseet olalla kotia tuolta Narvikista. 😉

    Hyväpuoli tosin on että oma lähteminen on nyt varmistunut.

  6. Tervehdys poijjat!
    Eksyin tänne sivuille ja huomasin, että täällähän pyörii tuttujakin, Jarno nimittäin. Lueskelin teiän viime kesän reissua ja mukavalta kuulosti!
    Ootte voinu huomatakki tuon meiän kesän 2007 projektin, linkki tuossa kotisivun kohdalla, eli kuumeisesti odotellaan kesää ja että päästään reissuun!

    Minkälaista reittiä ootte menossa? Ja meinasitteko mennä alhaalta ylös vai toisinpäin?

  7. Terve vaan Webbis!

    Taisi tuo Ola ottaa lopulta tuon teidän reitin malliksi, kun lähti tätä meidän reissua kaavailemaan. Eli aikalailla samoja suuntaviivoja ollaan vedetty. Ajateltiin että hoidetaan ensin tuo Tukholman laiva alta pois, niin sitten paluu ajankohta ja paikka ei ole niin ratkaiseva loppumatkasta. Eli alhaalta ylös ollaan tulossa ja meinattiin matkalla vähän katsella tuota keskisen Norjan rannikkoa ja Lofootit nyt päätettiin tuonne reitille ainakin yhdistää. Sinänsä meillä on vielä reissun suunnittelu iltakin pitämättä, joten voipi vielä muutoksiakin tulla.

    Tässä on tällä kertaa hyvät saumat sille, että Jarnokin saa taas oman pyörän alle, joten odotukset on meilläkin tulevan kesän suhteen korkealla.

  8. Juu, tuossa Sami jo melko tyhjentävästi vastasikin. Ensin alkuun piirtelin jonkinlaisen ”eteläreitin” (eli pysyttelin Trondheimin alapuolella), mutta sitten rupesin katselemaan tuota Webbiksen&CO:n reissusuunnitelmaa ORG!:sta ja aattelin, että perskeles tuonne Lofooteille olis päästävä. Olin kuitenkin ajattellut, että se olisi sitten oma reissunsa joskus. Pistin Samille linkin ja kysäisin, että mitäs jos sittenkin…. Kun vastaus oli kirjaimellisesti ”JIHUU!!!!” niin ei kait sitä voi vastaankaan väittää, hehehe.

    Rehellisesti sanottuna vasta porukalla pidettävässä suunnittelupalaveerissa nähdään, että mihin se reitti oikeastaan suuntautuukaan…kun ensimmäisen raakilesuunnitelman reitillä pysytellään Keski-Norjassa poissa 6-tieltä niin saadaan melkoisen pitkä ja hidas reitti aikaiseksi. Voi olla ettei meidän reissupäivät riitä. Katsotaan nyt miten loppupeleissä käykään. Viimeksi suunnittelupalaverissa muutaman oluen jälkeen kohde vaihtui Suomen kierroksesta Norjaan, joten tiedä miten nyt käy. Köh..Köh…GrossGlockner…köh..köh…no ei sentään, hehe.

  9. Heh! No hyvä että on ollu tuosta apuja teiänki matkan suunnittelussa. Teillä tais olla tuo Route 66 ohjelma millä reissua suunnittelit, en tiedä mitä toimintoja siinä on, mutta suosittelen lämpimästi mikki softan autoroute 2007 ohjelmaa. Sillä pystyy hyvin laskemaan mm, ajoajan päivässä, ajoajan yhteensä, kilometrit päivässä, kilometrit yhteensä, sen voi pisttää niin että laskee koska pitäis tankkailla, nääs siihen voi syöttää keskikulutuksen kaupungissa ja maantiellä ja ohjelma tunnistaa tietyypit automaattisesti. Ja on siinä risteysristeykseltä ajo-ohjeet teiden nimien kanssaki. Ja pystyy siinä toki laskemaan nopeimman ja lyhimmän reitinki erikseen.
    Ja ehdottaa se yösijojakin just sen mukaan että mihin kellon aikaan ajamisen päivässä lopettaa.

    Meillä tuo ohjelma laski, että jos tehään retki lofoottien kautta, n.6h päiväajolla taukoineen, n.300-400km päivässä ja normaalilla (n.80km/h) nopeudella, niin aikaa menis sellanen 12 päivää.

    Meinasitteko seawindillä yli pyyhkästä? Suosittelen tuota kun on melkosen verran edukkaampi ku nuo kilpailijansa.
    Me aateltiin, että ku pyyhkästää tuosta keski-norjan kohilta länteen niin näkee niitä komeimpia maisemia eikä vaan niitä isompia valtateita mitä on osloon ja siitä eteenpäin. Tuossa meiän lähellä lopullista olevassa kartassa niin kaikki ne numeroit pisteet on jonkin sortin ”nähtävyyksiä”. On hyvää pätkää tai komeita vuonoja. Keräsin netistä siihen noita suositelluimpia kohteita.

    Onko teille tuttu se norjan ”maisemareitit” sivusto? Jos ei niin voi linkkejä pistää.

  10. Jos meinaatte suurinpiirtein samaa reittiä mennä kun mitä meillä on suunnitelmissa niin siihen hurahtaa sellanen 11-13 päivää kyl ainaki. Senverta pitkä koukkaus tulee ja onhan tuossa sitte noita aikaavieviä lauttamatkojaki.

    Näytte näköjää lähtevän viikon meiän jälkeen reissuun. Tehä otatte meiät sitte kiinni jossain pohjois-norjassa :)!

    Meinasitteko oslon kohilta painella länteen vai ylempää?

    ps.Mikkisoftan autoroute 2007 on muuten pätevä ohjelma matkan suunnitteluun!

  11. Jos menee kovasti enempi kuin 7 päivää, niin tulee kotona sanomista 😉 Vähän vähempi seisoskelua ja enempi istumista, niin hyvä tulee.

    Otettanee reitti Oslon pohjoispuolelta, tarkemmin sanottuna tuolta Lillehammerin paikkeilta. Pyritään jo Ruottissa välttelemään tuota E18:ta. Etelämpänä pyritään vetämään vähän eri reittejä, kuin aikaisemmilla kerroilla, mutta paikataan muutamat viimereissun oikomiset ja käydään katsomassa paikat uudelleen.

    Tälle reissulle tulee todennäköisesti melko paljon lauttoja, joka tosiaan hidastaa varmasti matkan edistymistä, mutta paljon jää hampaankoloon, jos Lofootit jää taas kerran näkemättä.

    Pitääpä tosiaan katsastaa tuo autoroute. Meillä käytössä on muistaakseni Route66 Europe 2005, lisäksi Garminin mapsource ja tietysti läjä vanhoja karttoja. Vaan Norja onneksi on siitä kiitollinen reissumaa, ettei siellä reittiä voi oikein pilata, jollei sitten eteläistä Norjaa ohita E6:sta käyttäen (1 vuoristosolaa lukuunottamatta ei oikeastaan mitään nähtävää). Joten pikku porukalla voi paikan päällä soveltaa melko vapaasti.

  12. [EDIT: Sami ehti ensin, mutta alla kuitenkin editoimatta oma vastaukseni 🙂 ]

    Juu Route 66:lla olen tuota reittiä hahmotellut. Kovin tutuksi ei ohjelma ei ole vielä ehtinyt tulla, sillä asentelin sen vasta vähän aikaa sitten…ei mene ihan rutiinilla vielä. Sami sen sijaan on melkoinen ”The Guru” vääntämään tuon kanssa. Ominaisuuksia ohjelmassa tuntuu olevan ihan riittävästi ja taitaa suhteellisen samoja asioita tehdä ja laskeskella kuin tuo Autoroutekin. Ainoa vaan, että tuo meillä käytössä oleva ohjelma on Europe-versio, joten suomesta on ainoastaan pääkaupunkiseutu ja Turku. Noh, eipä tuo mitään, sillä kotimaan reissaamiseen on taas omat karttasoftansa olemassa 😉 On se nykypäivänä vähän helpompaa tuo reissun suunnittelu kuin esim. 90-luvun alkupuoliskolla, heheh.

    Laivayhtiö on vielä hakusessa, mutta joko Siljalla tai Seawindillä yli mennään. Norjan puolelle pikkaisen Oslon yläpuolelle pitäisi n. Hamarin/Lillehammerin paikkeille yhdellä vedolla päästä. Siitä ajatuksena olisi ajaa Peer Gynt Veien (hiekkatie) Jotunheimvegenille ja sieltä pikkuhiljaa Aurlandin Snowroadille, josta Stalheimkleivalle jne. Tosin tämähän on puhtaasti vielä oma arvioni tässä vaiheessa ja saas nähdä kuinka paljon tuo reitti tosiaankin vielä muuttuu.

    Niin joo jos joku muu mopoilija on eksymässä tuonne Peer Gynt Veienin suuntaan niin vinkiksi; moottoripyörien ei tarvitse maksaa tietulleja ko. tiellä (varmistettu tienylläpitäjältä max. pari viikkoa sitten). Autoilta tuo kustantaa 120NOK (yaiks!). Jotunheimvegen sen sijaan taitaa olla maksullinen.

  13. Tuossa autoroutessa on mun mielestä hyvät ominaisuudet nuo kun se pystyy ilmottamaan, koska suunnillee pitäis tankata, paljonko menee bensoihin rahaa reissussa jne. Auttaa hyvin suunnitelussa kyl.

    Teillä menee reitti sit samoilta linjoilta ku tuo meiän. Siellä keski-norjassa ne komeimmat maisemat kuulema on. Siks on paljon mielusampaa ajella sen kautta ku pyyhkästä isoja teitä etelämpää.

    Jos ei ens kesänä lofooteille ehdi niin tuleehan noita kesiä myöhemminki :)! Niinku yks tyyppi tuolla org!:n foorrumilla mainitsi, että Norjaan ei kannata lähtee jos ei ens kesänä pääse uudestaan :)!

    Tuosta gepsistä on varmaan aikalailla apua tuolla Norjassa? Ite aattelin ostaa riderista sen uuen mallin minkä pitäs kohta puoleen ilmestyä. Ei sitte tarvii niin hukassa olla kokoajan :)!

  14. Väittäisin kyllä, että komeimmat maisemat löytyy tuolta Vuono-Norjasta eli etelästä 😉 (siis jos ajatellaan, että kaikki mikä on Trondheimin alapuolella, on etelää). Trondheim-Mo I Rana -pätkä saattaa olla vähän tylsähkö, mutta mennään lähempää rantaa niin onpa sielläkin jotain nähtävää. Joka tapauksessa kuten Sami tuossa aiemmin sanoi niin Norjassa ei reittiä kertakaikkiaan voi mokata. Menee mistä vaan niin hienoa maisemaa on tiedossa.

    Muistakaa sitten oikeasti noudattaa niitä nopeusrajoituksia. Tosin eipä mekään nähty kuin 3 poliisiautoa Norjan puolella ja niistäkin ainoastaan yksi tuli tienpäällä vastaan. Ylinopeussakot on kuitenkin jopa suomalaisesta näkökulmasta tarkasteltuna aivan järkyttävät…ja pääseepä tuolla kaltereidenkin taakse suoraan kulkematta lähtöruudun kautta jos vauhtia on sopivasti. Nopeuksien suhteen tuolla on kuulemma muutenkin suhteellisen nollatoleranssi eli se 2kmh:n ylitys on ylinopeus, josta tulee tilisiirto kouraan (jostain muistelen lukeneeni näin, tiedä sitten, että onko Essoa vaiko ei).

    Kyllä GPS:stä apua on, voi nimittäin keskittyä ajamiseen ja maisemien ihailuun. Tietysti olettaen, että masiina pelaa, hehe. Mineen löytäis edes Tukholmasta ulos ilman gepsin apua.

  15. Uusia? Samat vanhat tuolla mun mielestä on kuin ennenkin vai tarkoitatko, että tuo saitti on sulle uusi tuttavuus? Hmmnn….mun mielestä se olit juurikin sinä, joka mulle tuon mestan linkin aikoinaan heitti…vai olenko ihan kebabilla? …mikä nyt ei tietty olisi eka kerta 🙂

  16. Mika: Tuttu linkki tuo Turistveg.no ja ihan hyvä sellainen. Oletko jo vastavuoroisesti käynyt vilaisemassa nuo linkkisivuni kohdasta ”Käyttökelpoista tietoa reissun suunnittelua varten”? Sieltä löytyy muutama Norja-aiheinen sivusto webbi-kameroineen. Eipä tuota Matti Grönroosin sivustoakaan ei voi liiaksi ylistää….tuttu sivusto se varmaan teillekin jo on.

  17. Mitenkäs se sanonta menikään…”se parhaiten nauraa, jol’on parhaat lääkkeet”. Taidan nyt tuohon lisätä, että ”se kokee eniten, jol’on dementia pisimmällä”.

    Kyllä tässä nyt taisi niin käydä, että videot sitten oli uusia minulle. Ja syy tähän varmaankin on se, että kun esim tuo Atlantin tie vasta nyt tuli reitillemme, niin en ollut aikaisemmin laittanut merkille, että RoadMC.com:lla oli tuostakin video jo aikaisemmin(?). Olin kyllä varmaankin tuon katsonut joskus, mutta vasta nyt kolahti, että täällä on tällainenkin.

    No mitäpä tuota ihmettelemään, jos on dementia pitkällä, niin tällä kertaa siitä oli vain hyötyä 🙂

  18. Enpä ollu nuita sun linkkejä ehtiny sen tarkemmin vielä kattelemaan. Täytyy tuossa illemmalla perehtyä niihin jahka oon päässy tuolta mopon kimpusta enste pois. Mitä nopeesti vilasin ni siellähän oli aikamonta mielenkiintosen olosta linkkiä!

    Ja moni niistä näytti olevan tuntemattomia, eli siis on vielä olemassa norja-aiheisia sivuja missä en oo käyny, luulin ettei näin olis :D!

  19. Mites teiän Norjanreissu suunnitelmat? Onko tullu mitään mullistavaa lisäsytä tai huomioitavaa?

  20. Eipä mitään ihmeempiä oikeastaan. Suurin mullistus lienee, että Sami vaihtoi enduron CBR:ään, joten hiekkateillä (Peer Gynt ja Jotunheim) on otettava vähän iisimmin, heheh. Navigaattori on nyt itsellä pyörässä kiinni ja kommunikaatiosysteemeitäkin on pyöriin viritelty. Reissukuume alkaa kyllä nostamaan päätään pikkuhiljaa 🙂

Kommentointi on suljettu.