Shoppailua keskellä viikkoa (Samia peesaten, tietty! toim.huom.)

Jaahas, unohtakaapa aiempi hehkutukseni Zumo 450:stä. Varsinkin se kohta, jossa julistin tuon mallin olevan juuri SE navigaattori, joka tulee ostettua. Nimittäin kävipä sitten niin, että huomasin eräällä jenkkisaitilla (joka on jollain tasolla kytköksissä Touratechiin, ehkä jälleenmyyjä tms.) olevan ennakkomyynnissä tuota 450:stä ja hinta oli vaatimattomat 100 taalaa halvempi kuin 550 (eli ns. Europe -malli täälläpäin). Joka tapauksessa Garminin sivustolla saatavuus 450:ssä on edelleenkin Q1, joten enpä jaksanut enää odotella (tätä voi tietty joutua katumaan piakkoin) ja pistin Zumo 550:n tilaukseen ORG! Webshopista. MotOrg ry:n jäsenetuna hinnasta sai vielä muutamia kymppejä pois, joten hinta jäi halvemmaksi kuin Lohenettessä ja Marineassa, ainoastaan Porvoon Venetarvikkeessa on tällä hetkellä halvempi hinta.

Miksipä sittenkin siis Zumo 550? Syitä oli loppupeleissä parikin; Ensinnäkin 500 -mallia olisi saanut Erätukusta varsin kohtuulliseen halvempaan 639€:n hintaan, mutta tällöin laitteeseen olisi kuitenkin pitänyt ostaa erikseen isompi muistikortti sillä Euroopan kartta ei olisi mahtunut 500:n sisäiseen muistiin (on meinaan pienempi kuin 550:ssä). Toiseksi laskeskelin, että autokäyttöä varten olisi pitänyt ostaa autokäyttötarvikkeet, joten hinta olisi noussut samaan ellei jopa korkeammaksi kuin 550:n. Kolmanneksi 450:n hinta Suomessa on vieläkin mysteeri…varsinkin jos huomioidaan, että tälläkin hetkellä myydään esim. Quest 2 -mallia n. 599€:n hintaan eli Zumo 500:sta saa jo lähes samalla rahalla (kts. Erätukku). Mitähän tapahtuu Quest 2:n hinnalle Zumo 450:n rantauduttua Suomeen? Anyway, 450:een olisi jälleen pitänyt ostaa autoromppeet ja hyvässä lykyssä vielä jotain muutakin. Saattaahan tuo ääniohjaus olla sittenkin ihan jees feature…autoillessa.

[EDIT 9.3.2007 klo 19:40] No niin, nyt on laite omissa hyppysissä. Tulevan viikonlopun aikana täytyy vähän perehtyä masiinaan ja sen ominaisuuksiin. Peruskäyttö näyttää simppeliltä, mutta eiköhän tuossa silti riitä opiskeltavaa kevään ajaksi.

Siinä se on…kauan kaivattu navigaattori romppeineen

4 thoughts on “Shoppailua keskellä viikkoa (Samia peesaten, tietty! toim.huom.)”

  1. Hyvä valinta! Itsekin mietiskelin kovasti 450 / 500 / 550 eroja ja vahvuuksia. Päätökseen vaikutti Zumo 550 varustus ja ominaisuudet. Kaiuttimella varustettu autoteline on osottautunut hyväksi. Lisäksi 550: n isompi muisti ja Euroopan kartat. Tokihan kartat sa erikseen ostettua ja muistikorttejakin löytyy, mutta silloinhan hinta pyörii samoissa, kuin 500 sarja. Eikä kännykän ja Zumon langaton yhtyskään mikään huono juttu ole.
    Nyt pitää vielä löytää sopiva piuha Autocomin ja Zumon väliin, niin puhelimen käyttökin onnistuu. Zumon 3,5 mm ulosoton kauttahan saa kyllä Zumon ohjeet kuulumaan, muta tarvitaan lisäksi liitin, jolla sadaan puhe Zumoon ja edelleen kännykkään…
    Tompastahan ei näkynyt uutta versiota, joten Zumo vei voiton 😉

  2. Mukava kuulla, että joku muukin on järkeillyt noita mallien eroja samalla metodilla, heheh. Euroopan kartat tulevat kyllä 500:nkin mukana, mutta koneeseen on esiasennettu skandinavian kartta (ja sitä kautta pienempi muisti). Eli karttakauppaan ei sentään olisi tarvinnut mennä, mutta muistikortin olisi joutunut hankkimaan jos euroopan karttaa olisi kokonaisena yrittänyt laitteeseen saada. Tai näin olen ainakin antanut itseni ymmärtää.

    Työpaikallani köyhäillään noiden puhelimien kanssa sen verran ettei tämän hetken työsuhdepuhelimesta BT-ominaisuuksia löydy, joten eipä tarvitse sen suuntaisesta käytöstä haaveillakaan …ainakaan toistaiseksi hehe.

    Tuossa nyt jonkin aikaa laitetta ja tarvikkeita käpistellessäni ihmettelen, että kun pyörään tulee laitettua suhteellisen kiinteä asennus niin mitenhän hyvin tuon audiopiuhan uskaltaa jättää kiinni tuohon mopotelineeseen. Se kun ei näytä kovinkaan hyvin ”vedenpitävältä”. Pitääpä nyt rauhassa perehtyä laitteeseen niin eiköhän ala homma selkiytymään 🙂

    Tomppa sössi kyllä tuon Riderin täysin luokattomalla telineellä…muuten Tomppa olisi saattanut olla ominaisuuksiltaan meikäläisenkin käyttöön riittävä, mutta jos luotettavuus ei ole hardiksen puolelta kunnossa niin eipä sellaiseen voi uskaltaa. Toivottavasti ovat ottaneet uudessa mallissa onkeensa nuo ”pienet” puutteet.

Kommentointi on suljettu.