huhti 222007
 
 22. huhtikuuta 2007  V-Strom, Varusteet

Joskus asioiden loppuunsaattaminen saattaapi hieman venähtää. Näin pääsi käymään Zumo-asennukseni kanssa, jonka olin kyllä aloittanut jo menneen viikon alkupuoliskolla. Vasta tänään sain tehtyä asiat loppuun ja systeemi on nyt käyttövalmis. Navigaattorin ääniohjaukset ja MP3:set tulevat nyt suoraan kypärään Autocomin kautta. Samalla Autocomin perään laitettiin johto Cobran PMR:ää varten. Eli sekin valmius on nyt olemassa.

Zumon telineeksi hankin Suzukin OEM-tuotteen (85€), joka on tarkoitettu Garminin 2610:lle, mutta toimii myös Zumonkin kanssa. Tosin itse Zumon pohjatelineen kiinnitysreiät pitää porata uusiksi, mikä ei kummoinen homma ole. Suzukin omassa (lue: SW-Motech) telineessä on se loistava puoli, että se asennetaan samoihin reikiin kuin pleksin kiinnikekin. Tällöin navigaattori sijoittuu erittäin hyvään paikkaan suoraan mittariston yläpuolelle. Mekaaninen asennus meni ns. putkeen, mutta ääni- ja virtapuolella tulikin vastaan pieniä hidasteita. Ilmeni, että Zumon mukana tullut audio-piuha oli metrin verran liian lyhyt ja jouduin hankkimaan tilalle suhteellisen järeän piuhan (mikälie kullatuilla liittimillä varustettu ”hifi-johto”). En nimittäin löytynyt muuta 2,5m pitkää 3,5mm:n urosliittimillä varustettua johtoa. Sääli sinällään, sillä Zumon oma piuha olisi ollut hyvä sen vuoksi, että sen liitin on kulmamallia ja olisi lähtenyt telineestä suoraan taaksepäin. Nyt, suoran liittimen vuoksi, johto joutuu tekemään lenkin kulkeakseen virtajohdon kanssa samasta paikasta pyörän takaosaan. Yksi asia mitä en ymmärrä on Garminin, moottoripyörään tarkoitetun, virtajohdon heppoisuus, sillä kyseisen johdon johtimien paksuus on valehtelematta n. 0,4 tai 0,5 neliöistä tai jopa ohuempaakin, laita noihin nyt sitten liittimiä tms. Ironisesti valmistaja on laittanut asennusosiensa mukaan 1,5 neliön johtimelle tarkoitetut liittimet. Hieman paksumpi johdin olisi ollut huomattavasti parempaa kestonsa ja muiden ominaisuuksiensa puolesta. Asennus on nyt kuitenkin tehty viimeisen päälle ja homma toimii. Nyt kelpaa kesällä etsiä mutkapätkiä navin avulla tai vaikkapa ajaa auringonlaskuun hempeä balladi korvissa soiden.

Etukate poistettuna Telineen asennus pleksin säätökiinnikkeeseen Teline paikoillaan…huomaa järeä audiojohto ja ruma lenkki Zumo mittariston ylapuolella aika optimaalisessa paikassa suoraan nakokentassa Alkaa pikkuhiljaa olemaan penkin alla täyttä. Aluskotelosta löytyy 12V:n pistoke, Autocom ja tarvittaessa GSM latureineen sekä PMR

Oman pyörän asennuksien jälkeen siirryimme Jarnon Reveren kimppuun ja asensimme pyörään Autocomin kypäräpuhelinjärjestelmän, jotta yhteydenpito PMR:llä pyörästä pyörään onnistuisi kesän reissuilla. Samalla yritimme asentaa myös keskitukea, mutta totesimme sen mahdottomaksi ilman pakoputken irroittamista. Kun meiltä puuttuivat tarvittavat tiivisteet, päätimme jättää asennuksen Bikeworldin tehtäväksi.

Testasimme Autocomin asennuksen jälkeen PMR:n toimintaa järjestelmässä ja voipi olla, että menee vielä tangentin ostamiseksi, sillä PMR:n omaa VOXia käytettäessä linja tuppaa jäämään auki melko pitkäksi aikaa. Eli mitään kovin jouhevaa keskustelua ei voi odotusaikojen vuoksi käydä (odotettava, että toinen PMR lopettaa lähettämisen). Tosin internetistä luetun perusteella alikanava-toiminnon (ns. salaus tms.) disabloiminen voi auttaa viiveen pienemiseen yllättävän paljon. Siirrymme siis käyttämään jotain kahdeksasta pääkanavasta (käytännössä kanavat 2-7), joka tuskin aiheuttaa mitään ongelmia. Lisäksi Roger-toiminto on aktivoitava, jotta tietäisi milloin vastapuolen puhelin on vapauttanut linjan. Parhaaseen tulokseen päästäisiin luonnollisesti käyttämällä erillistä tangenttia, mutta 65€:n hinta per tangentti tuntuu melko kalliilta investoinnilta jos VOX:lla pärjäisi edes jotenkuten.

  4 Responses to “Gavonaattoli™-asennusta ja ”Connecting People””

  1. Pitäs jostain haalia se tangentti ja katsoa millanen se on … Jos tekis itte.

  2. Periaatteessa mahdollista, mutta pitäis tietää, että mikä piuha tulee mihinkäkin liittimeen. Kyllä sille äkkiä itsetehtynäkin tulee vähintäänkin se 20-25 euroa hintaa kun metsästää eri liikkeistä asianmukaisilla tiivisteillä varustetut liittimet ja vedenpitävät kytkimet. Siinä mielessä viitseisi itse arpoa johtoa nippuun…kun ei ole halpaa sekään loppupeleissä. Voi olla, että tuo meidän systeemi toimii ihan hyvin kun käytetään pääkanavia etc. Rogerin käyttö selkiyttää käyttöä kyllä.

  3. Ei sinulta sattunut jäämään ylimääräiseksi sitä alkuperäistä zumon audiokaapelia. Minun sarjassani ei sellaista ollut. Jos jäi, ota yhteyttä

  4. Ei valitettavasti jäänyt, on nykyään käytössä VFR:ssä. Vifferissä Zumon etäisyys AutoComista on sen verran lähellä, että orggisjohto riittää juuri ja juuri.

    Noita johtoja yms. yms. saa ostettua kaikista mm. AutoComia (ja viime kädessä Zumo-kauppiailtakin) kauppaavista liikkeistä…esim. Reliatec:ista.

Login