PMR:ien testausta ja parit hankinnat

Testasimme eilen tienpäällä Jarnon kanssa Cobran PMR:ien toimintaa Autocomin jatkeena. Aikaisemminhan testasimme aparaatteja hyvin pikaisesti ja totesimme tuolloin, että pientä viilausta joudutaan harrastamaan, jotta puhelimet toimisivat reissussa parhaalla mahdollisella tavalla.

Puhelimissa käytämme, ainakin toistaiseksi, ns. VOX -toimintoa jolloin linja aukeaa automaattisesti puheen alkaessa. Huonoa tässä systeemissä on se, että mikäli tulee tarvetta esim. aivastella niin pärskäys päätyy eetteriin kaikkien kuultavaksi. VOX:n herkkyydeksi (asteikko 1-5) jouduimme hyvinkin pikaisesti säätämään puhelimista asentoon 3, sillä jostain syystä herkemmällä asetuksella linja pysyi auki pitkiä aikoja hengitysäänien aktivoidessa linjan auki. Hassua tässä oli se, että Autocomin kuulokkeiden kautta ei kuullut linjan jääneen auki (normaalisti itse kuulee puheensa tms. kuulokkeiden kautta). Pieni säätö puhelimen VOX -herkkyydessä auttoi ongelmaan ja pääsääntöisesti linja aukesi siten kuin olimme toivoneetkin.

Käytimme puhelimissa salaamatonta peruskanavaa, sillä internetin syövereistä löydetyn arvion perusteella alikanavan (ns. salaus) käyttö viivästyttää puhelimien välistä liikennettä ikävästi. Kyseinen viivehän todettiin käytännössä jo aikaisemmassa pikatestissämmekin. Lisäksi kytkettyämme vielä Roger-toiminnon päälle saatoimme todeta systeemin toimivan tienpäällä paremmin kuin olimme oikeastaan odottaneetkaan. Vaikka puhelimet ovat sijoitettuna penkin alle molemmissa pyörissä niin oli kantomatka yllättävän hyvä. Käytännössä kantomatka on useita satoja metrejä, mikä riittää meille. Kuuluvuuden rajalla ääni hieman säröytyy, mutta kohinasalvan poiskytkemiselle emme nähneet vielä tarvetta. Käytetään se optio sitten Norjassa mikäli maasto alkaa tekemään tepposia.

Samalla kun testasimme puhelimien toimintaa käytännössä niin itse otin käyttöön maanantaina ORG!:n Webshopista hankkimani Forcefield -selkäsuojan. Suoja tuntui päällä varsin hyvältä sen muotouduttua alkujäykkyyden jälkeen kehon muotoihin. Toivottavasti suojan toimintaa ei tarvitse koskaan testata käytännössä vaikka testivoittaja onkin.

Lisäksi tällä hetkellä odottelen postipakettia Irati Oy:ltä, josta tilasin Laminar Lip -tuuliohjaimen nykyiseen pleksiin kiinnitettäväksi. Palaan tämän lirputtimen käyttökokemuksiin sitten joskus myöhemmin.

11 thoughts on “PMR:ien testausta ja parit hankinnat”

  1. Pleksin asennuspuuhiin päästäänkin jo tänään, sillä posti kiikutti kyseisen ätylän perille. Jokatapauksessa mopottimeni alkaa näyttämään enemmän ja enemmän täysiveriseltä matkalehmältä kun asennettuna on sivulaukut, takalaukku, 12 voltin ulosotto, GPS-navigaattori mp3-soittimineen, Autocom- kypäräpuhelinjärjestelmä PMR-mahdollisuuksineen ja nyt vielä tuultavähentävä ilmanohjain, heheh. Puhelinta en ole vielä tosissani ajatellut lisätä Autocomin perään. Lisävarusteista olisi vielä tyrkyllä V-Stromiin tarkoitetut Touratechin (Hella DE) sumuvalot :). Alkaa pikkuhiljaa olemaan V-Stromin sähköjärjestelmä kovilla, sillä sähköt ovat liian tiukalle mitoitetut.

  2. Huh… sulla alkaa olla tavaraa kiinni pyörässä. Tosin pitemmässä matkassa kaikki varmaan tarpeen… mulle riittää vaan mp3-soitin povitaskussa 😉

  3. Käyttötarkoitus varmasti ratkaissee varustetason. Nyt kun itelläkin on taas sportti alla ja tarkoitus lähteä myös rataa kiertämään, niin kaikki ylimääräinen tuntuu niin kovin turhalta. Toisaalta reissuunkin pitää kesällä päästä, joten joitakin varusteita on ollut ”pakko” viritellä.

    Henkilökohtainen taustalla oleva tavoite moottoripyöräilyssä minulle on arkirutiineista irroittautuminen, johon pyörä ja kuljettaja riittävät mainiosti. Kaikki muu on enemmän tai vähemmän turhaa…

  4. ….tai sitten ei 🙂 Pyörän parissa puuhasteleminen on yksi olennainen osa harrastusta ainakin meikäläisellä. Mukava suunnitella erilaisia juttuja tallissa/kotosalla ja toteutella niitä myös….toki käyttötarkoitus ratkaisee. Eli itse laittelen pyörään kiinni vain sellaisia juttuja, joista kuvittelen olevan hyötyä.

    Toisaalta edesmenneessä Afrikkalaisessa oli se terapeuttinen puoli, että sitä sai oikeasti ropata, hhehe.

  5. Mielenkiintoinen juttu PMR-puhelimesta Autocomin jatkeena. Itselläni on pikku-Strommi johon olen laittanut Autocomin, vanhan kännykän kiinteästi, MP3-soittimen ja FM-radion. PMR-puhelin on tulossa kesän lomareissun takia. Totesimme edellisellä reissulla Gardajärvelle että olisi hyvä pystyä puhumaan myös pyörästä toiseen. Tangentti taitaa olla parempi kuin VOX-toiminta jos haluaa itse päättää koska linja aukeaa ?

  6. Omakohtaisia kokemuksia ei tangentin käytöstä pyörässä ole, mutta luulen että se olisi todellakin se ”fiksumpi” ratkaisu. Sitä käyttämällä voi tosiaan itse päättää koska linja on auki ja vapautettaessa tangentti, linja katkeaa samantien. VOX:n kanssa tuo tuppaa välillä jäämään hetkeksi auki tai antaa Rogerin jälkeen ikäviä kohinoita, tosin kokeilemme vielä säätää aparaatteja, jolloin toivottavasti toiminta vielä hieman parantuisi. VOX:n kanssa kaikki köhimiset, aivastukset yms. menee suoraan eetteriin, mikä ei välttämättä ole mukavaa muiden kuljettajien mielestä. Jokatapauksessa ainakin tämän meidän pienen testin perusteella voin sanoa, että kyllä ilman tangenttiakin pärjännee….jos vain akut kestävät (virrankulutus on hieman arvoitus, mutta testattaneen vielä ennen reissua). Itseasiassa olin jopa yllättynyt tuon hyvästä toiminnasta, sillä en itse ole kuullut kenenkään puhuvan VOX:sta positiiviseen sävyyn.

    Itseasiassa emme todennäköisesti edes miettisi muuten VOX:n käyttöä, mutta kun tuo tangenttipiuha Autocomiin kustantaa järkyttävät 65€…tuohon kun lisää vielä Autocomin ja PMR:n välille tulevan johdon hinnan 55€ niin voi sanoa tuon olevan pikkuisen kallista. Pähkiessämme Jarnon kanssa piuhahankintoja, päätimme ”yllättäen” kokeilla VOX:n toimintaa, heheh.

    Jos saan udella niin miten olet toteuttanut FM-radion asennuksen??? Onko kyseessä RDS vaiko ihan perinteinen ”käsin säädettävä” aparaatti? Radio on oikeastaan se mitä tuohon olen itsekin kaivannut….mp3:a en niinkään (kun tuli Zumon kylkiäisenä niin ei passaa valittaa). Työmatka-ajossa saattaisi olla eduksi kuulla ”liikennetiedotteita” ruuhkista ja onnettomuuksista. Ongelma vain tuo kanavien taajuuksien muuttuminen ajettaessa esim. Suomi päästä päähän.

  7. Tuo FM-radio on itseasiassa MP3 soittimen yhteydessä. Eli täysin käsin säädettävä. Se toimii kyllä työmatkoilla Helsingissä mutta ottaa häiriöitä voimalinjojen alla. Maantiellä kuuntelen MP3:sta. Tarkoitus on hommata erillinen parempi radio. Esimerkiksi Bebek Oy:lla on pari rakennussarjaa FM-radiosta jotka sopivat pieneen vesitiiviiseen muovilaatikkoon. Jos olisi enempi rahaa käytössä ostaisin venekäyttöön tarkoitettua roiskevesitiivistä ”autoradiota” penkin alle ja täysin vesitiivistä kaukosäädintä ohjaustankoon. Löytyy esimerkiksi Clarionilta. Hintaa tulee silloin jo 500 € pintaan.

  8. Alkuperäinen pleksi toimii hyvin kun sen asennon muuttaa.Imatran suzuki edustajan mekaanikko `SIMO`Solja teki muutoksen ja toimii tosi hyvin.Ei turbulenssia kypärään 181 senttiselläkään.

  9. Ylä asentoon ja kulmaa LOIVEMMAKSI.Pientä tärinää vielä aiva kypärän päällä.Mitenkäs laminar toimii?

Kommentointi on suljettu.