Daineset tehdaskierrokselle

Ajokauden päättymisen kunniaksi kiikutin tänään vettäpitämättömät Daineset takaisin ostopaikkaansa (Storm-Motor). Kesäkuussa, juuri ennen Norjan reissua, kävin reklamoimassa kenkien Gore-Tex -kalvon vuotamisesta ja tuolloin todettiin varsin yksioikoisesti, että kengät on lähetettävä tehtaalle tutkimusta varten. Tuolloin vaihtoehtoina olisi ollut lähteä Norjaan ”sukkasillaan” tai lähettää kengät tutkittavaksi vasta ajokauden päätyttyä. Jälkimmäinen vaihtoehto siis voitti.

Näin jälkikäteen ajateltuna kesän Norjan reissulla millä-lie-kalvolla varustetut vaelluskenkänikin olisivat pitäneet paremmin vettä kuin Gore-Tex -kalvolliset Daineset. Hengittävyyskin olisi saattanut olla parempi kuin niillä Citymarketin ”plussakalvoilla” (lue: muovipussit jaloissa), joihin oli turvauduttava pitääkseni jalat kuivana. Joka tapauksessa kengissä pitää olla jotain lähtökohtaisesti melkoisesti perseellään jos eivät kestä kuin heinäkuusta seuraavan vuoden kesäkuuhun. Nimittäin ymmärtäisin jos vain toinen vuotaisi, mutta kun sen tekee molemmat niin eipä voi kuin ihmetellä. Nytpä ei sitten muuta kuin odotellaan tehtaan tuomiota.

6 thoughts on “Daineset tehdaskierrokselle”

  1. Se on toki harmi, että Dainesen ”laatu” on pettänyt näin pahasti tässä vedenpitävyydessä, sillä yleisesti ottaen lafkan nahka-asusteet ovat maailman huippuluokkaa. Tiedä sitten, ehkä heillä on enemmän panostettu noihin kisavarusteisiin, jolloin tuo veden pitävyys on toissijainen asia. Hintaa näillä Dainesen saappailla kuitenkin on sen verran, että ei tällaista laatuongelmaa saisi olla.

    Oikeastaa se mistä piti kirjoitella on tuo ”kolikon toinen puoli”, eli kun aikoinaan toinen kotimaisista johtavista mp-lehdistä testasi silloisia ajosaappaita, niin nämä minun Alpinestars S-MX (Gore-tex) saappaat eivät pitäneet vettä. Nyt kuitenkin tällä jo mainitulla Norjan kierroksella, nämä kyseiset saappaat pitivät jalat täysin kuivina. Ja ikäähän saappailla oli kuitenkin jo 4,5 vuotta. Toisaalta veden pitävyyshän oli kyllä jo testattu luotettavasti vuotta aikaisemmin, kun tuolta snowroadilta laskeuduttiin. Vesi tosin tosin tuolloin pysyi tiiviisti saappaan sisällä. Ja jos näissä Alpinestarseissa jotakin haluaa kritisoida, niin hengittävyydessä olisi ilmeisesti paljon parannettavaa (”Nuo sukat haisee kuolemalle!”) ja tuosta saappaiden natinasta on tullut aikapaljon palautetta.

  2. Tuota sinun saappaiden saamaa testitulosta naureskeltiin Norjassa muutamaan otteeseen. Kyllä nuo sinun saappaat toimivat niin kuin pitääkin ja täytyy nostaa hattua, että vielä nykyäänkin ovat tiiviit…laatukengät kaikenkaikkiaan.

    En yhtään ihmettele, että sun sukat ”kärysivät”. Gore-Tex -kalvohan toimi täysin oikein eli ei päästänyt vettä läpi…luonnollisesti tämä toimii molemmin päin. Sitten kun sisäpuoli kastuu kunnolla (sun tapauksessa valumavesien vuoksi) niin litimärän sisustan kuivaminen tapahtuu todella hitaasti kun siellä on vielä jalkakin estämässä ilmankiertoa. Sisusta kyllä kuivaa ajan kanssa kun sisään kertynyt vesi höyrystyy jalan lämmön vaikutuksesta, jolloin sillä on toiveita päästä kalvosta läpi edes jotenkuten. Käytännössä tuossa vaiheessa kenkä on melkoinen hautomo ja sukka aromatisoituu…sun tapauksessa ”kuolemalle”, heheh. Efekti on sama kuin pitäisi kumisaappaita pari päivää jalassa yhtäsoittoa….tai muovipusseja (prkl!).

    Olipa muuten taas melko väsynyttä touhua tuolla Stormilla. Sinne meno on kyllä aina yhtä hilpeää *puistatus*. Ovesta kun astuu sisään niin oikein tuntee kuinka iloinen ilmapiiri ottaa maailman tärkeimmän ihmisen, eli asiakkaan, vastaan ja levittää hymyn myös tämän kasvoille. Myyjät suorastaan kilpailevat siitä, että kuka saa VIP-vierasta palvella. Sitten heräsin.

  3. Muistuu niin elävästi mieleen Entisen Stockmann-auton varaosatiskin kaverit. En ole ikinä nähnyt kavereita niin väärässä työssä. Siis oikeasti ikinä! Olin aina kuvitellut, että jos joku työskentelee auto- tai mp-tekniikan parissa (olkoon sitten mekanikko tai myyjä), niin olisi jonkinlaista kiinnostusta näistä hienoista teknisistä laitteista, joiden parissa on päässyt työskentelemään. Kun sitten asiakastiskillä saa vastaan kaverin, jota kirjaimellisesti parhaiten kuvaa vanha ”Speden rautakauppias – sketsi”, niin se siitä illuusiosta…

    Tässä yhteydessä voisi myös mainita yhden positiivisen kokemuksen MP-puolelta, nimittäin Lauttasaaren BikeWorldin Huoltopisteen asiakaspalvelu toiminnassa on näkynyt oikean suuntaista toimintaa ja suunta on kokoajan ollut parempaan päin. Siellä olen kokenut saavani henkilökohtaista palvelua, toiminnassa on ripaus vanhan ajan innostusta ja turhaan ei ole kelloon katsottu, mikäli paikalle ei aivan ole päässyt huollon perusaukiolon aikaan (olettaen että liike nyt on yleensäkin auki). Tehdyt työt myös on käyty läpi huolellisesti ja töistä on voinut keskustella tarvitaessa huoltajan kanssa kasvotusten. Toivottavasti sama porukka jatkaa myös Espoon toimipisteeseen siirryttäessä.

Kommentointi on suljettu.