Norja 25.7. – 4.8.2008

 

Sinne ja takaisin – Aftermath


Jo viime syksyn puolella suunnitellessani tämän kesän moottoripyöräreissua, mielessäni siintelivät Alpit ja niiden kuuluisat Passot. Kuitenkin syksyn vaihtuessa talveksi, ajatukseni kääntyivät jälleen kerran Norjaan. Tämä osittain kustannussyistä, mutta suurimpana vaikuttimena seikka, että vaimoni ei ollut nähnyt Norjan parhaimpia paikkoja muuten kuin aiempien reissuraporttieni valokuvista. Yhteisestä Norjan matkasta oli puhuttu jo vuosia, joten johan se oli aika toteuttaa tämäkin. Luonnollisesti tärkeimpänä ehtona oli poikamme hoidon järjestyminen reissumme ajaksi, joka onnistui yllättävän helposti ja reissun suunnittelu saattoi alkaa.

En reittiä suunnitellessani halunnut urautua täsmälleen jo aiemmin kokemilleni ajourille, vaikka itse pääkohteet tuttuja olisivatkin, vaan lisäsin reitille myös roppakaupalla itselleni uusia kohteita mm. Dalen, Årdal, Dale:n vanhatie ja jopa Lofootitkin. Nämä osittain myös siitä syystä, että olettaisin seuraavien pitempien reissujen suuntautuvan Norjan sijasta keski-euroopan suuntaan. Itseasiassa nytkin varasuunnitelmana oli, että mikäli sääennusteet näyttäisivät pidempiaikaista sadetta Norjaan suunnalle, pyörän keula kääntyisi Juutinrauman siltaa kohden ja siitä edelleen alpeille ex-tempore -hengessä. Pelko säistä osoittautui kuitenkin turhaksi ja starttipäivästä alkaen saimme nauttia, pieniä poikkeuksia lukuunottamatta, yhtäjaksoisesta auringon paisteesta koko reissun ajan.

Reissusta jäi käteen monia positiivisia ja ikimuistoisia asioita, mutta ikäviltäkään tapahtumilta ei valitettavasti vältytty mm. kuolemaan johtaneen moottoripyöräonnettomuuden jäänteiden todistaminen Dalsnibballa ja oman kulkineen kaato Juvasshyttalla. Näistä voittekin sitten lukea enemmän päiväkohtaisista kertomuksista.

Yleensä Norjan matkailusta puhuttaessa, keskustelu kääntyy ennemmin tai myöhemmin kyseisen maan kalleuteen. Siispä ohessa karkea selvitys siitä, että mitäpä koko 11 (tai 12:n, laskutavasta riippuen) vuorokauden ja kaikkiaan 5844km (pyörän mittarin mukaan) reissu kahdelta hengeltä sitten oikeastaan kustantikaan?

  • Laivamatka Finnlinkillä (sis. hytti, illallinen ja aamiainen) 130 euroa
  • Polttoainekulut 532,10 euroa.
  • Norja: Lautat, ruuat ja majoitukset yms. n.7000 kruunua.
  • Ruotsi: 40 kruunua (kahvit pikamarssin ohessa)
  • Suomi: Majoitus 42 euroa sekä muutama kymppi kahveihin ja eväisiin
  • Kokonaiskulu karkeasti hieman yli 1600 euroa.
  • Kallista vai ei niin sen voinee jokainen itse päätellä. Joka tapauksessa Norjan kalleutta verrattuna Suomeen liioitellaan herkästi, sillä hinnat eivät käytännössä ole kovinkaan kaukana kotimaisista; esim. bensa maksoi 11,91-13,99NOK eli n. 1,49-1,75 euroa litralta. Majoituksien hintahaarukka heilui 300NOK:n (karvan alle 40 euroa) ja 690NOK:n välissä (liki 90 euroa) per yö.

    Aloita lukeminen täältä

    …tai siirry suoraan päiväkohtaisiin raportteihin klikkaamalla allaolevia linkkejä:

    1. Päivä: Lohja – Naantali – Kapellskär
    2. Päivä: Kapellskär – Dalen – Flateland
    3. Päivä: Flateland – Lysebotn – Røldal
    4. Päivä: Røldal – Vøringsfossen – Ulvik – Dale – Djupvik
    5. Päivä: Djupvik – Aurland – Årdal – Lom
    6. Päivä: Lom – Juvasshytta – Dalsnibba/Geiranger
    7. Päivä: Geiranger – Trollstigen – Trollveggen – Dombås – Åsen
    8. Päivä: Åsen – Mosjøen – Korgfjellet – Fauske
    9. Päivä: Fauske – Narvik – Svolvær
    10. Päivä: Svolvær – Leknes – Kiruna – Tornio
    11. & 12. Päivä: Tornio – Längelmäki – Lohja

      3 Responses to “Norja 25.7. – 4.8.2008”

    1. Moi,

      Upeita nuo Norjan reissupäiväkirjat. Aikaa kului mukavasti kun luin kaikki kolme kesää yhtenä iltana. Vieläkö 2008 päivittyy loppupäivien osalta?

      Itselläni on tavoitteena lähteä Norjaan kesällä 2009 jos vaan saan reissuun kaverin matkaan. Itselläni on jo tämän kauden ollut alla Honda VFR ja ilmeisesti sillä pärjää hyvin noissa olosuhteissa. Pärnu reissun (Aleksanders Pubiin) tein tänä kesänä HFoR:n mukana ja siitä jäi polte aloittaa suunnittelu hieman pidemmästä reissusta tulevalle kaudelle. Kaivelen vielä netistä käytännön vinkkejä joita on hyvä ottaa huomioon reissua suunnitellessa ja reissun aikana.

      Joko sinulla toteutuu tuo reissu Alpeille tulevana kesänä.

      Hyviä ajokausia tulevaisuudessakin

      Terv

      Ykä

    2. Kiitoksia, mukava kuulla, että viihdyit rapparien parissa.

      Tarina saatetaan kyllä päätökseen, mutta en ihan vielä(kään) osaa arvioida ajankohtaa. Kyselyä ja palautetta aiheen tiimoilta on tullut yllättävänkin paljon, joten ei tuota kehtaa keskenkään jättää 🙂

      VFR on mitä mainion reissupyörä, jopa kaksipäällä kantavuuden rajamaillakin. Eli siitä ei tarvinne huolehtia.

      Jos et ole vielä navigaattoria hankkinut niin voin kyllä suositella kyseistä aparaattia. Reissaaminen ilman karttaorjuutta on todella mahtavaa ja voi keskittyä maisemista nauttimiseen ilman seuraavan risteyksen kyttäämistä.

      Jos mieleesi tulee kysymyksiä tai muita askarruttavia asioita Norjassa reissaamisesta mopottimella niin nakkaa sähköpostilla olaÄTmunhiekkis.fi.

      Alpeille? Kyllä mieli tekisi, ja paljon, mutta näyttää siltä, että ensi kesä jäänee reissumielessä ”erittäin-painavin-syin” melko köyhäksi. Pärnussa tulen todennäköisesti piipahtamaan firman mp-kerhon kanssa, mutta muita ulkomaan reissuja tuskin tulee tehtyä….ehkäpä seuraavana kesänä sitten.

      Loistavia ajokausia sinullekin ja mailaa ihmeessä jos herää kyssäreitä!

    3. Näköjään mahtuu typoja tuohon kommenttiini. Pärnun retki tehtiin tietysti HRoF:n järjestämänä. Tosi onnistunut reissu.

      GPS on hankintalistalla. Joitakin kysymyksiä on jo mielessä, mutta laitan jossain vaiheessa niitä sähköpostilla.

      YKa

    Login