Norja 29.7. – 6.8.2006

 

Sinne ja takaisin


Keväällä pidimme poikien kanssa pienen suunnittelupalaverin, jossa aprikoimme vielä silloin tulevan kesän mopoiluretkeä ja sen kohdetta. Vielä saman illan aikana kohteeksi varmistui Norja ja tämän kauniit maisemat. Vaikka reissua oli suunniteltiin pitkin kevättä niin silti meinasi tulla kiire edeltävien viikkojen sisältäessä melkoisesti puuhasteltavaa; pyörää piti huoltaa, renkaat vaihtaa ja hankittavaa oli yhtä jos sun toistakin (makuualusta, retkimuonat jne.). Vielä viimeisinä päivinä rakentelin kuumeisesti 12 voltin syöttöä pyörään penkin alle, jotta kännykän lataaminen reissussa onnistuisi. Lisäksi edeltävillä viikoilla olin hankkinut myös Autocomin Active Plus –kypäräpuhelinjärjestelmän, jotta yhteydenpito kyytiläisenäni istuvan Jarnon kanssa onnistuisi ajon aikana. Autocom havaittiinkin jo kenraaliharjoituksemme yhteydessä erittäin hyväksi hankinnaksi ja itse matka todellakin sujui huomattavasti mukavammin niitä näitä rupatellessa sekä maisemia päivitellessä. Varmasti monet näkemisen arvoiset asiat olisivat saattaneet jäädä jommalta kummalta huomaamatta ajon aikana ellei toinen olisi ystävällisesti huomauttanut huomanneensa jotain kiinnostavaa. Reissun jälkeen tuntui varsin oudolta lähteä ajelulle vaimon kanssa täydessä ”radiohiljaisuudessa” koska hänen kypäräänsä ei ole tarvittavaa laitteistoa vielä asennettu.

Reissussa olisi tarkoitus olla lähtö- ja tulopäivät mukaanlukien 9 päivää. Kilometrejä arvioimme suunnitteluvaiheessa saavan kasaan n.4000km:n edestä. Reittiä ei aivan tarkkaan lyöty lukkoon sillä halusimme jättää pienen varan fiilis-pohjaiselle etenemiselle. Pakottamalla ei reissaaminen maistuisi. Ainoat lukkoon lyödyt asiat olivat siirtymät laivalla Ruotsiin ja takaisin.

Yritän seuraavassa kerrata kokemuksiani/kokemuksiamme reissun aikana. Valitettavasti en pitänyt kirjaa siitä, että missä ja milloin mitäkin tapahtui, joten poimin mieleeni jääneitä asioita sieltä täältä. Onneksi otettujen kuvien avulla voin järjestellä tapahtumia edes jonkinlaiseen kronologiseen järjestykseen, sen sijaan hukassa on kuitenkin melkoinen määrä paikkakuntien tms. nimiä sillä maisemien ja erilaisten paikkojen vyöry verkkokalvolle oli niin suurta ettei tuollaiset ”pikkuseikat” tallentuneet omalle sisäiselle kovalevylleni. Kuvamateriaalia kertyi matkalta runsaasti, pelkästään itseltäni kolmatta sataa kuvaa, ja tässä reissukertomuksessa käyttämäni kuvat ovat osittain omiani ja osittain Samin ottamia. Varmasti paljon asioita jää kertomatta tai on muuten unohtunut, mutta täydennän tarinaa jälkikäteen pojilta saamani palautteen perusteella.

Suzukin mittariin kertyi lopulta 3566km varsin leppoisalla ajorytmillä. Polttoainetta reissulla kului kaikkiaan 171 litraa ja keskikulutukseksi muodostui 4,8 litraa. Ei ihan hullumpi luku täydellä lastilla. Alla olevasta kuvasta voi nähdä toteutuneen reittimme kartalla. Paria päivää lukuunottamatta ajo maistui erittäin hyvältä. Lienee normaalia, että ”tahmeampia” päiviä osuu tämmöiselle pitemmälle reissulle ainakin se yksi.

Kokonaisuutta tarkasteltaessa, reissu sujui erittäin hyvin ja tunnelma säilyi kokoajan loistavana. Minkäänlaista skismaa kenenkään välille ei ilmaantunut missään vaiheessa, vaikka välillä vähän väsyttikin. Asiaa varmasti edesauttoi pääsääntöisesti hyvänä pysynyt sää ja herrojen kanssa jo yli 20 vuotta kestänyt ystävyys. Luonnollisesti välillä mieltä kalvoi ikävä kotona olevaa perhettä kohtaan, mutta onneksi kännykät ovat olemassa! Reissu kyllä jätti sellaisen kipinän kytemään, että tien päälle on ensi kesänäkin päästävä. Jarnosta tuskin kyytiläistä saa sillä mies on uhonnut ST2006:n olleen viimeinen reissu kyytiläisenä. Tulkitsen tämän niin, että jos miehellä ei ole pyörää ensi kesänä niin kaveri ei reissuun lähde, heheh. Aika näyttää miten tämän kanssa käyneekään

Reissun reitti

Aloita lukeminen täältä

…tai siirry suoraan päiväkohtaisiin raportteihin klikkaamalla allaolevia linkkejä:

1. Päivä: Lohja – Turku – Tukholma – Avesta
2. Päivä: Avesta – Sälen – Avdahl
3. Päivä: Avdahl – Åndalsnes – Geiranger – Stryn
4. Päivä: Stryn – Briksdalen – Juvasshytta – Lom
5. Päivä: Lom – Aurland – Voss
6. Päivä: Voss – Odda – Lysebotn – Haukeligrend
7. Päivä: Haukeligrend – Rjukan – Drammen – Sillerud
8. Päivä: Sillerud – Karlstad – Södertälje
9. Päivä: Södertälje – Tukholma – Turku – Lohja

Login