Norja 29.7. – 6.8.2006

 

7. Päivä: Haukeligrend – Rjukan – Drammen – Sillerud


Päivä starttasi totuttuun tyyliin eli poistumme leirintäalueelta ennen tämän virallista aukeamista. Tarkoituksenamme olisi ajaa Rjukaniin ihmettelemään toisen maailmansodan aikaista raskasvesitehdasta. Ensimmäisellä kahvitauolla, ennen Rjukania, keskustelemme pitkän tovin natsien touhuista sodan aikana. Toinen maailmansota, kaikessa mielettömyydessään, tuntuu kiehtovan omalla kieroutuneella tavallaan meitä kaikkia. Historiasta voi oppia paljon ja toivomme keskustelun lomassa ettei vastaavaa jouduttaisi koskaan enää kokemaan. Tosin kun tämän hetken tapahtumia maailmalla seuraa, niin kieltämättä hieman huolestuttaa. Kahvitauon jälkeen laitan ketjuihin lisää öljyä ja edelleenkin totean laistaneeni voitelusta aivan liikaa tällä reissulla, kotona öljyämisväli on selvästi tiheämpi. Ennen matkan jatkamista toteamme kuin yhdestä suusta, matkan taittamisen tuntuvan jälleen kerran nihkeältä.

Seuraa pieni historian oppitunti: Vemorkissa ennen Rjukania sijaitseva natsien, toisen maailmansodan aikana, käyttämä raskasvesitehdas oli rakennettu alla olevien kuvien voimalaitoksen eteen. Itse raskasvesitehtaan jäännökset on hävitetty viimeistä kiveä myöten joskus 1970-luvulla. Laitosta yritettiin tuhota liittoutuneiden toimesta jo vuonna 1942, mutta ensimmäinen varsinainen onnistuminen tuli 1943 norjalaisten partisaanien onnistuessa räjäyttämään osan tehdasta. Natsit saivat laitoksen kuitenkin toimimaan ja vasta 1944 jenkkien pommikoneet onnistuivat lamauttamaan tehtaan toiminnan täysin. Jokainen voikin sitten itse miettiä, että miten olisikaan toisessa maailmansodassa mahtanut käydä, mikäli Hitler olisi jonkinlaisen ydinaseen tai siihen verrattavan saanut aikaiseksi. Itse voimalaitos oli vuonna 1911 maailman suurin voimalaitos (syötti virtaa Rjukanissa sijaitseville tehtaille), tämä saattaa selittää sen miksi natsit voimalaitoksen halusivat. Voimalaitos on vesikäyttöinen ja tämä johdetaan voimalaitokseen kuvissa näkyviä putkia pitkin. Veden johtaminen putkiin, voimalaitoksen käyttöä varten, näivetti totaalisesti Rjukanin nähtävyytenä ja turistimagneettina toimineen 104 metrisen vesiputouksen (kts. kuvat). Tänä päivänä voimalaitos on edelleenkin käytössä, joskin modernisoituna, ja toimii samalla teollisuusmuseona, jossa myös kerrotaan sodanaikaisesta toiminnasta tarkemmin.

Voimalaitos Tietoa Vemorkin sota-ajan operaatioista Voimalaitos Voimalaitos Naivettynyt vesiputous, jonka vesi virtaa vapauden sijasta voimalaitoksen putkissa

Vemorkin jälkeen ajoimme Rjukanin kaupungin/kylän lävitse ja suuntasimme Gaustan juurelle, mistä jatkoimme matkaa kauniissa maisemissa ylänköä pitkin.

Gausta Nakymia Gaustan ylangolta

Laskeuduttuamme ylängöltä, ja hyvän matkaan eteenpäin ajettuamme, pysähdymme erääseen kylään pitääksemme pienen tauon. Tauko tuli erittäin hyvään saumaan sillä ajo tuntui erittäin takkuiselta ja ainakin itselläni muistikuvat laskeutumisesta ovat sangen hatarat. Onneksi pysähdyspaikaksemme oli valikoitunut paikallisen Spar-kaupan parkkipaikka ja päätämme Jarnon kanssa mennä ostamaan jotain pientä purtavaa.

Ostoksia maksaessamme yritän tyrkyttää keski-ikäiselle ”kassaneidille” 100SEK:n seteliä, ei yllättäen kelvannut. Jarno tuli perässäni kassalle ja yritti ”kassaneidin” mukaan maksaa ostoksensa mm. 5SEK:n kolikolla. Jarno kaivoi kuvettaan ja ujutti samaisen kolikon takaisin ”kassaneidin” kouraan. Tällä kertaa kelpasi. Suosittelemme kyseiselle matamille silmälaseja sillä tietääksemme Ruotsin 5 kruunun kolikossa ei ole reikää keskellä. Noh, ehkäpä onnistuin sekoittamaan muorin pään setelisekoilulla. Sami käy kaupassakäyntimme aikana läheisellä Shellillä huojentamassa oloaan ja meinaa sekoilla ovien kanssa, mutta muistaessaan Avestan koomailuni, löytää ongelmitta ulos.

Eväs tulikin tarpeeseen sillä olo koheni kummasti. Toteamme verensokerimme päässeen laskemaan liian alas, mistä lienee aiheutunut melkoinen väsymys ylängöltä laskeutumisen aikana. Tauon jälkeen ajaminen maistui taas aivan erilaiselta.

Jatkamme matkaamme Drammeniin, jossa pysähdymme Shellille tankkaamaan, samalla poistan ajotakkini lämpövuorin. Lämpövuori ei tuntunut tähän mennessä vielä kertaakaan liialliselta varusteelta, mutta sää oli muuttunut todella helteiseksi ja kun tiedossa ei ollut enää yhtään vuoristoa tai ylänköä, jouti tuon poistamaan. Tankkaamisen jälkeen käymme tutustumassa yhteen Drammenin nähtävyyteen, Spiraleniin. Spiralen on kuuden kierroksen spiraalitunneli (”korkkiruuvi”), joka johtaa Drammenin ”yläpuolella” olevalle kahvila/näköalapaikalle ja ulkoilmamuseolle. Tunnelissa ajaessamme nautimme sen tervetulleesta viilennyksestä. Itse kahvilassa nautimme reissun kalleimman kahvin hintaan 21NOK. Räpsimme pakolliset maisemakuvat ja päätämme jatkaa matkaa.

Drammenissa tankkaustauolla Nakymia Spiralenista Nakymia Spiralenista Nakymia Spiralenista

Poistuessamme Drammenin keskustasta reittimme suuntautuu tunneliin, jossa säpsähdän melkoisesti yrittäessäni ajaa tunnelissa olevaan liikenneympyrään (!!) sukkana. Mitään vaaratilannetta ei kuitenkaan syntynyt, mutta enpä osannut moista odottaa laisinkaan. Merkille pantavaa tässä ja myöhemmissä tunneleissa oli erittäin huono pakokaasuntäytteinen ilma.

Jatkaessamme matkaa ohitimme jonkin massiivisen kokoisen festari-alueen. Kyseessä oli ilmeisesti jonkin sortin motoristien kokoontumisajo, joka oli vetänyt (ja veti edelleen) mp-porukkaa melkoisesti paikalle. Drammenin alueelta poistuessamme käsi alkoi väsyä vastaantulevien motoristien ylenpalttisesta moikkailusta.

Alitamme matkalla myös Oslofjordenin tunnelia käyttämällä. Kyseinen nelikaistainen tunneli kulkee suuaukoltaan jyrkkään alamäkeen suoretakseen vuonon alittamisen ajaksi vaakatasoon ja noustakseen taas vastapuolella jyrkkään ylämäkeen. Tunnelin pohja käy n. 130 metriä merenpinnan alapuolella, ja kuten edellä jo mainitsinkin, niin ilma tunnelissa oli todella huono. Pitäessämme myöhemmin taukoa havaitsemme, että edellämme ajaneen Samin kasvot ovat aivan nokiset (Sami käyttää Arain Tour-X kypärää ja ajolaseja), oman kypäräni visiiri on saanut myös pöly-/nokikerroksen.

Jos tunnelit olivat ikävä kokemus niin olipa Oslon seudulla jotain positiivistakin. Nimittäin alueen kaikki tietullit olivat moottoripyöräilijöille maksuttomia ja näiden läpi sai ajaa omaa kaistaa pitkin ilman jonotteluja. Autoilijat sen sijaan olisivat meidän käyttämällämme reitillä köyhtyneet monta sataa kruunua jonotuksen lisäksi.

Suunnittelimme yöpyvämme vielä yhden kerran Norjan puolella, mutta asetettuamme liian korkeat vaatimukset mökille, emme löydä rajan pinnassa sijaitsevasta Ørjesta sopivaa ehdokasta. Päätämme jatkaa matkamme Ruotsin puolelle. Ruotsin puolella tarkistamme useammankin leirintäalueen, tuloksetta. Paikat ovat joko varattu tai varustelu on huono. Lisäksi tarjonta on Ruotsin puolella, Norjaan verrattuna, yleisesti ottaen paljon vähäisempää. Päädymme muutaman harharetken jälkeen Sillerudin paikkeilla sijaitsevaan Grinsby Campingiin.

Viimeinen kuva Norjan puolelta, tauko Ørjessa

Mökki ilman suihkua ja saniteettitiloja kustansi 330SEK sisältäen suihkun yleisissä tiloissa. Mökki ja alue sinällään oli varsin siisti, mutta ihmiset sen sijaan melkoisen kusipäisiä. Sami sai jonkun paikallisen vakioasukkaan kanssa aikaiseksi pienen kähinän (lähinnä ruotsalainen huusi kuin syötävä) pyykin pesuun liittyvissä kysymyksissä. Leirintäalueella oli erillinen pyykkitupa, jossa lämpimästä vedestä olisi pitänyt erikseen pulittaa 5SEK, mutta tilan ollessa varattu, Sami ajatteli pestä paitansa ja sukkaparinsa tilan viereisessä WC:ssä. Tämäpä ei tälle ”alueen poliisille” käynyt vaan nosti asiasta julmetun metelin. Itselläni kävi ilmeisesti tuuri, sillä hetkeä aiemmin kävin suorittamassa vastaavan operaation rakennuksen päässä olevassa vessassa. Luulisi tuon nyt olevan ihan sama missä sitä kylmää vettä parin vaatekappaleen pesuun käyttää. Poistuessaan ukko selvästi päivitteli toimiamme muille alueen vakionuhjaajille ja päädymme jonkinlaiseksi silmätikuksi, mutta onneksi tajusivat olla urputtamatta enempiä.

Päätämme, raskaan päivän päätteeksi, mennä nukkumaan hyvissä ajoin.

Päivän ajomäärä 467km ja kokonaisuutena reissua on taitettu tässä vaiheessa yhteensä 2978km:n edestä.

« Edellinen päiväSeuraava päivä »

Login