Norja 6.7. – 13.7.2007

 

Sinne ja takaisin – Reloaded


Edellisen kesän reissun jäljiltä jäi takaraivoon kipinä kytemään, että Norjaan olisi päästävä uudemmankin kerran, sillä tuolla reissulla jäi vielä paljon näkemättä. Hinku palata kauniisiin maisemiin kasvoi niin suureksi, että aloin vuodenvaihteen tienoilla suunnittelemaan uuden reissun tekemistä Norjaan, tällä kertaa vaimoni kanssa.

Reissusuunnitelmieni edetessä Jarno väläytteli vakavissaan oman pyörän hankkimista ja ilmoittautui mukaan lähtijäksi. Hänhän ilmoitti jo edellisen reissun jälkeen hankkivansa oman pyörän, sillä enää hän ei vastaavalle reissulle kyytiläiseksi suostuisi. Jatkoin reissun suunnittelua sillä oletuksella, että Jarnolla todellakin olisi oma pyörä. Muutamien viikkojen päästä myös Sami ilmoitti halustaan liittyä matkalaisten joukkoihin. Vaimokin muutti jossain välissä mieltään osallistumisestaan ja päätti sittenkin jäädä kotiin hoitamaan poikaa sillä välin kun ”pojat” reissaisivat maailmalla.

Jarnon osalta tilanne ratkesi nopeammin kuin osasimmekaan odottaa, sillä hän osti helmikuun puolivälin paikkeilla oman pyörän ja niinpä reissuun päästäisiin sittenkin kolmen pyörän voimin. Maaliskuussa pidimme poikain kanssa perinteisen ”reissupalaverin”, jossa hahmottelimme reissulla ajettavan reitin, jolle pituutta kertyi huimat 5600km. Haaveilimme tässä vaiheessa myös Lofooteille pääsystä, mutta pilviä tämän haaveen taivaalle heitti se tosiseikka, että Samin täytyisi perhesyistä lähteä kotimatkalle meitä muita aikaisemmin.

Sinne ja takaisin Reloaded 2007:n suunniteltu reitti Haaparantaan asti.

Reitille valikoitui uusien paikkojen lisäksi nippu paikkoja, jotka joko missattiin vahingossa tai ajettiin erittäin huonossa säässä ”laput silmillä”. Tälläisiä huonon kelin paikkoja viimeksi olivat esim. Aurlandin Snowroad (kastuttiin kunnolla) ja Geiranger (satoi ja pilvet todella alhaalla). Puolestaan totaalisesti missatuista kohteista esimerkiksi sopii mm. Stalheimin 18% nousun sisältävä vanha tie. Uusina paikkoina voidaan taasen mainita esim. Peer Gynt Vegen, Jotunheimvegen ja Atlantintie jne. Reitti säilyi muuttumattomana koko kevään vaikka Sami päivitti KLE:nsä uuteen CBR 600:een, jolloin aprikoin hänelle hiekkatieosuuksilla ajon mielekkyyttä (PGV ja JV). Ongelmaa ei tässä kuitenkaan Samin mielestä ollut.

Tällä kertaa sää ei kuitenkaan ollut kannaltamme kovinkaan suotuisa, joten typistimme ja oioimme reittiä niin paljon, että Lofootit jäivät loppupeleissä näkemättä ja kotiin palattiin muutama päivä etuajassa. Noh, onpahan jotain nähtävää tulevilla reissuilla. Mukaan mahtui taas kerran kaikenlaista tapahtumaa, jotka tosin olivat tällä kertaa valitettavan negatiivissävytteisiä esim. Revere voitti CBR:n kanssa ottamansa kaatumakisan selvin numeroin 2-1, Suzukin jäädessä pitämään perää puhtaalla nollalla (Täytynee vissiin pysyä merkissä kun Hondissa tuntuu olevan noita tasapaino-ongelmia, heheh! Toim. huom.). Myös renkaanpaikkaustaitoja päästiin harjoittamaan paikassa, jossa sitä kaikkein vähiten toivoi eli keskellä tunturialuetta. Eipä nuo ongelmat tuohon loppuneet, mutta niistä tarkemmin päiväkohtaisissa kertomuksissa.

Toteutunut reitti Haaparantaan asti. Karttaohjelma ei sisällä suomenpuoleista kartta-aineistoa, mutta nelostietä pitkin tultiin.

Vaikka reissu typistyikin suunnitellusta niin ajattavaa kasaantui kuitenkin 4296km:n edestä. Suzukin keskikulutukseksi muodostui tällä reissulla 4,71ltr/100km, mitä voi pitää varsin kohtuullisena kulutuslukemana. Pojat posottelivat pikkuisen pienemmillä luvuilla kummankin päästessä tasatulokseen eli 4,4ltr/100km.

Vaikka kaikki ei tällä kertaa mennyt kuten oli käsikirjoitukseen etukäteen kirjoitettu niin reissu oli silti mitä parhain ja osoitti sen, että pienet vastoinkäymiset on tehty voitettaviksi. Onpahan taas jotain mitä muistella vanhuudenpäiviä viettäessämme…sitten joskus

Aloita lukeminen täältä

…tai siirry suoraan päiväkohtaisiin raportteihin klikkaamalla allaolevia linkkejä:

1. Päivä: Lohja – Tukholma
2. Päivä: Tukholma – Lillehammer – Peer Gynt Vegen – Skåbu
3. Päivä: Skåbu – Jotunheim Vegen – Gol – Stalheim – Viksöyr
4. Päivä: Vik – Stryn – Geiranger – Måndalen
5. Päivä: Måndal – Molde – Atlanterhavsveien – Surnadal
6. Päivä: Surnadal – Trondheim – Mo i Rana
7. Päivä: Mo i Rana – Arvidsjaur – Tornio – Nuttuperä
8. Päivä: Nuttuperä – Lohja

Mikäli kiinnostaa niin voit myös tarkastella varsin summittaista reissun ”suunnittelupäiväkirjaa”, johon tuli kirjoiteltua mietteitä yms. horinaa reissuajankohdan lähetessä talven, kevään ja kesän mittaan:

Suunnittelupäiväkirja

Login