Norja 6.7. – 13.7.2007

 

Suunnittelupäiväkirja


6.7.2007
Tänään on se suuri päivä eli reissun startti. Laiva lähtee Turusta 21:45, joten matkaan päästäneen noin klo 18.00 kieppeillä. Olo on tällä hetkellä varsin levoton ja tuntuu ettei mitään saa aikaiseksi. Pyörä on pakattu jo eilen iltasella ja tälle päivälle on oikeastaan jäänyt ajoasun kuivattelu (pesty eilen illalla puolen yön kieppeillä, hehhe) ja tämän kyllästekäsittely. Roplatessani pyörää havaitsin, että eilen ilman laukkuja säätämäni ketjut olivat liian löysällä kuorman kanssa (mites se nyt näinpäin meni) ja säätelin ne tuossa aikani kuluksi uudelleen. Niin juu, uusi rengas tuli ja saatiin jopa asennettuakin, joten se asia onpi ns. kondiksessa.

Harmittavasti lähipäivien sää ei meitä tule todennäköisesti suosimaan, joten vesikylpyä on tiedossa ainakin neljälle seuraavalle päivälle. Etelä-Ruotsi on jo veden vallassa uutisten mukaan, joten ei voi kuin toivoa tilanteen parantuvan mahdollisimman pikaisesti. Geiranger olisi kiva nähdä auringon paisteessa. Ironisesti tällä hetkellä siellä paistaa pilvettömältä taivaalta, mutta oletettuna sinnepääsyajankohtana, nykyisten tietojen perusteella, vettä tulee….taas. Lisäksi menneen viikon näyttää myös Pohjois-Norja kylpeneen auringossa ja mm. Narvikissa on mitattu +27 asteen lämpölukemia. Koittakaas arvata mitä ennusteet näyttävät loppuviikolle, jolloin meidän pitäisi pohjoisen suuntaan kääntyä….aivan…vettä ja vähän enemmän vettä.Noh, pidetään peukkuja ettei koko reissua tarvitse vedenpaisumuksesta kärsiä.

Nyt tekemään jotain ajantappamiseksi…kun palaan niin alan työstämään uutta reissuraporttia kaikkien nähtäväksi. ADIOS!!

26.6.2007
Pyörä tuli huollettua eilen ja uusi takarengas on tilattu varmuuden vuoksi. Fiilis ja renkaan saapumisajankohta päättää, että laitetaanko alle ennen reissua vaiko ei. Ensi viikolla tuo sitten nähdään…jos tuo rengas tosiaankin vaan ehtii tulemaan muutamaa päivää ennen starttia.

Retkieväät on myös jo hankittu. Matkalle lähtee mukaan 10 Reiterin ”lisää vain vesi ja odota hetki, syö mössö” -tyyppistä ateriaa.

19.6.2007
Juteltuani Samin kanssa tänään heräsimme siihen, että olisi syytä selvittää Lofooteille menevien lauttojen aikataulut, sillä etukäteistiedon perusteella Bodöstä Moskenesiin (aivan Lofoottien kärjessä) kulkee lauttoja melko nihkeästi. Homma kävi helpommin kuin odotinkaan ja aikataulu löytyi varsin näppärästi osoitteesta http://ruteinfo.ovds.no/en/default.aspx?rnr=86 Lauttoja menee yllättävän hyvin, joten enää kysymysmerkkinä onkin, että minä päivänä olemme tuonne matkaamassa ja onko lautoissa tilaa. Lauttamatkan hinnaksi tulee kuljettajalta ja yhdeltä mp:ltä 241NOK eli ~30,50€).

Eilen nakuttelin reitin pätkittynä Zumoon, joten sekin puoli on nyt kunnossa. Yritin myös siirtää melkoisen setin niin Norjalaisia kuin muitakin eurooppalaisia camping-alueiden POI-pisteitä Zumoon, mutta jostain syystä tämä ei luonnistunut….tänään uusi yritys aiheen tiimoilta. Siirtelin lisää Mp3:a muistikortille ja pahus täyttyi ennenaikojaan….2Gb:iin mahtui siis ”vain” 297 kappaletta. Olisi sittenkin pitänyt ostaa se 4Gb:n kortti.

Jännitystä aiheuttaa hieman myös renkaiden kesto koko pitkällä reissulla. Pinta alkaa nimittäin olemaan jo ehtoopuolella. Etunen kestää aika varmasti, mutta mitenhän käy takasen, jossa keskiosa on jo kulunut kantikkaaksi? Pintaa on kuitenkin vielä arviolta 3-4 milliä jäljellä. Samaten mietintää aiheuttaa myös ketjujen ja rattaiden kesto, joille on ajoa kertynyt tähän mennessä 25500km. Pari lenkkiä takeltee, mutta muuten ketju ei ole juurikaan venynyt. Eturattaassa on pientä kulumaa havaittavissa, mutta takaratas puolestaan on kuin uusi. Ehkäpä ketjuista ja rattaista tarvitse huolta kantaa.

Ikävästi heti juhannuksen jälkeisenä viikkona pyörän mittariin tulee tuhannen kilometriä ”ylimääräistä” ajoa, sillä autoamme nimittäin rutattiin tahallaan ja tämä menee pajalle tuolloin. Liikkuminen (pääasiassa työmatkat) tulee siis hoidettua Suzukilla.

Retkimuonat on vielä ostamatta, joten se on vielä listalla. Jarno ehtikin jo ostamaan Trangian miniversion, joten itse ei tarvitse tuota tähän hätään hankkia. Hyvältä näyttää tähän mennessä!! Enää alle 3 viikkoa reissun starttiin ja alkaa pikkuhiljaa tuntumaan siltä, että kohta ollaan johonkin lähdössä.

8.6.2007:
Alle kuukausi lähtöön aikaan ja yllätän itseni töiden lomassa vähän väliä ajattelemasta viime kesän reissua, josta ajatukset kääntyvät pienen jännityksen saattelemana tämän kesän tulevaan reissuun. Mieleen kumpuilee yhtä jos sun toistakin tekemistä aiheen tiimoilta. Välillä tuntuu siltä, että hirveä määrä asioita olisi vielä tekemättä tai miettimättä…vaikka todellisuudessa asia ei näin välttämättä olekaan. Sivulaukut nyt ainakin ovat vahaamatta…taitaapa noissa olla vielä jonkin verran viime kesäisiä Norjan pölyjä päällä.

Navigaattori on asennettu aika päivää sitten ja todettu käytössä hyväksi. Toki pitäisi vielä laittaa itse reitti Zumoon pätkittynä ja Mp3:ien määrääkin pitäisi kasvattaa, mutta ne ovat pikkujuttuja. Tällä kertaa voisin ottaa myös matkatavaravakuutuksen ihan kaiken varalle. Pyörä huolto on heti juhannuksen jälkeisellä viikolla, joten matkaan päästään juuri huolletulla pyörällä. Tällä hetkellä pientä mietintää aiheuttaa eturattaan kunto ja se, että miten tulee renkaissa pinta riittämään (nimittäin vkl:na tulee 1800km ajoa SS1000:n myötä). Lisäksi Jarnon kanssa puhelimme, että pitäisi jostain metsästää kompressiopusseja vaatteita varten, jotta pakkaaminen onnistuisi näppärämmin. Vaikkakin tällä kertaa kuljetuskapasiteettiä onkin enemmän.

12.4.2007:
Tyhjäkäyntiä reissun suunnittelun suhteen. Eipä kummempia voi oikeastaan tehdä. Navigaattorin teline on tullut noudettua jo jokin aika sitten, mutta itse laite on kuitenkin vielä pyörään täysin asentamatta. Ehkäpä lähipäivinä tulee aktivoitua tuolla saralla.

Sami pisti yllättäen Kawasakin vaihtoon ja huristelee nyttemmin tuliterällä Hondan CBR 600F:llä, eli voisi sanoa vanhan suolan janottavan sillä juuri CBR:hän Samilla oli pitkään ennen Kawasakia (tosin vm. 2000, mutta kuitenkin). Pientä haastetta suunnitelluille hiekkatiepätkille (PeerGynt Vegen ja Jotuheimvegen) tiedossa siis. Itsellä ei noissa mitään ongelmaa ole, mutta pojjaat joutunevat puhdasverisine katurenkaineen olemaan hieman tarkempana.

Niin no joo…uusi keveämpi makuualusta tuli hommattua ja siitä voi lukea artikkeleista tarkemmin. Näyttää mukavasti siltä, että voi lähteä reissuun huoletta ilman takalaukkua vaikka teltta ja muut romppeet ovatkin mukana. Tosiasiahan on, että takalaukku toimii erään sortin purjeen tapaan loppupeleissä ja pyörä on vakaampi ilman ko. varustetta. Tosin huomaako sitä, kun joka tapauksessa sivulaukkujen virkaa toimittavat alumiiniset tiiliskivet (aerodynamiikka samaa luokkaa) ovat kiinni, niin se onkin ihan toinen juttu. Takalaukussa kieltämättä on kyllä se hyvä puoli, että sen voi ottaa näppärästi mukaan niin laivalla kuin telttamajoituksessakin. Tarpeen näkee oikeastaan vasta sitten kun pyörää pakataan.

18.3.2007:
No niin…nyt on navigaattori hommattu. Tosin ei Zumon 450 vaan 550 :). Lisäksi reissun reittikin on nyt ”virallisesti” päätetty. Eilen pidettiin poiken kanssa perinteinen suunnittelupalaveri, jossa tutkimme eri reittivaihtoehtoja ja päädyimme lopulta loppureissun osalta ajamaan Narvikista Luulajaan, josta tulemme Tornion kautta pikamarssia kotiin. Aika näyttää, että miten paljon joudumme reittiä oikomaan, sillä reissuun käytettävissä olevien päivien vähyys aiheuttaa pitkiä ajopäiviä. Pahimmassa tapauksessa Lofootit jäävät väliin sittenkin….kuten jo sanoin niin aika näyttää, sillä aivan hampaat irvessä ei reittiä väkisin lähdetä puskemaan. Safety first!

Sinne ja takaisin Reloaded 2007:n virallinen reitti Haaparantaan asti.

23.2.2007:
Matkaan lähdetään tällä kertaa siis kolmella pyörällä ja poikain kesken. Laivamatka on varattu ja tällä kertaa otettiin siis vain tuo menomatka. Tein alustavan periaatepäätöksen, että kaatumaraudat ja pohjapanssari saavat jäädä hankkimatta toistaiseksi. Navigaattori sen sijaan pitäisi laittaa hankintaan jo suhteellisen pian….ikävästi vain tuosta Zumo 450:stä ei ole kuulunut mitään uutta. Tällä viikolla olemme poikien kanssa saaneet päätettyä reissun suunnittelupalaverin ajankohdan. Palaverissa reitti lyödään suurinpiirtein lukkoon. Viimeksi ko. palaverissa kotimaankierros vaihtui Norjan turneeseen, mitenhän tällä kertaa käy? 🙂 Joka tapauksessa yksi alustava reittivaihtoehto on tullut tehtyä ja sen voin sanoa, että tulos on aika haasteellinen aikataulumielessä. Tästä lisää suunnittelupalaverin jälkeen…

Telttakin tuli ja pienen sisällä suoritetun testin jälkeen tämä päätyi varastoon odottamaan ensi kesän tositoimia…fiilikset teltasta on varsin positiiviset vaikkakin ulkomitat pakattuna ovat vähän toista mitä valmistaja lupaa. Voipi olla kyllä pakkaustaidon puutettakin.

7.2.2007:
Täysikäännös reissusuunnitelmiin. Matkaan lähdetään näillä näkymin sittenkin poikain kesken ja nyt Lofootit ovat yksi reissun kohteista. Tarkoitus on, että vain menolippu varataan etukäteen (Turku-Tukholma) ja takaisin tullaan pohjoisen kautta tai aikataulun käydessä kireäksi, Umeån kautta.

3.2.2007:
Teltta on vihdoin laitettu tilaukseen (tarkemmat tiedot etusivulta) ja reissun ajankohta on päätetty. Reissuun lähdetään tällä kertaa heinäkuussa ja ajopäiviä kertyy liki saman verran kuin viimeksi. Osallistujalista on vieläkin hieman avoin vielä sillä Samikin harkitsee mukaan lähtöä. Jarno ei ole vielä tähän mennessä pyörää hommannut, joten pieni kysymysmerkki hänenkin osalta roikkunee ilmassa vielä pitkään. Huomenna ollaan taas jonkin verran viisaampia, sillä olemme poikain kanssa menossa mp-messuille pyöriä ja varusteita käpistelemään, joten reissu-aihe ottaa varmasti uutta nostetta ja toivottavasti kohta päästään varaamaan laivalippuja. Joka tapauksessa….ei päivää etteikö kesän reissu mieleen putkahtaisi, varsinkin kun ”ajovieroitusoireet” on melkoiset!

Mitäpä muuta?…..niin juu, Zumo 450:stä odottelen saapuvaksi markkinoille. Aparaatti lähtee heti tilaukseen kun joku suvaitsee sitä myydä. Jenkkilään tuon laitteen pitäisi ilmaantua Q1:n aikana. Reitin suunnittelutyökaluksi olen hommannut Route66 -karttaohjelman, sillä seinällä olevan Norjan kartan nuppineulat pitäisi saada yhdistettyä sähköisesti niin, että lopputuloksena olisi jonkin sortin ajettava reitti.

2.1.2007:
Tänään ja itseasiassa muutamana edeltävänäkin päivänä ajatukset ovat kääntyneet tulevan reissun suunnitteluun ja toteutukseen. Matkakohde (maa) on kyllä selvillä, mutta mahdollisesta reitistä ei ole vielä toistaiseksi havaintoa. Ajatukset ovat hieman ristiriitaisia, sillä Lofootit kiinnostaisivat melkoisesti, mutta toisaalta haluaisi taas Etelä-Norjaakin kaluta. Samaan reissuun ei noita kahta saa sopimaan millään, sillä käytettävissä on taas n. 9 vuorokautta, joka on armottoman lyhyt aika mikäli ajomäärät haluaa pitää järjellisissä luvuissa. Ehkäpä tuo eteläinen vaihtoehto on kuitenkin tällä hetkellä voittavammalla kannalla.

Jos reitti suuntautuu etelään niin tällä kertaa reitin kiertäminen etelästä pohjoisen suuntaan voisi olla paikallaan sillä viime reissulla pätkä Drammenista Tukholmaan oli niiiiiin tylsä, että sen voisi nykäistä alkuun “pois alta”. Tätä reittivalintaa tukisi myös se, että mieleni tekisi matkata lautalla Lauvvikista Lysebotniin Lysefjordia pitkin ja tätä ei oikein muuten saa mitenkään järkevästi mahdutettua reitille ellei tulla alhaalta ylöspäin. Luonnollisestikin lautta-aikataulut pitää selvittää hyvissä ajoin ennen reissua. Ainakin Lysebotnista lautta on lähdössä Lauvvikin muistaakseni n. 15.00 aikoihin, joten voisi kuvitella Lauvikista lähtevän ainakin yhden lautan jo aamusella, jolloin Lysebotnista pääsisi kätevästi ajamaan iltapäivän aikana majoituspaikkaan X.

Ennen reissua hankittavien listalla on vielä muutama kilke pyörään; navigaattori, kaatumaraudat, pohjapanssari. Näistä pari viimeksi mainittua eivät ole mitenkään akuutteja, mutta hankittavia jossain vaiheessa kuitenkin. Lisäksi pitäisi hankkia uusi teltta (varmuuden vuoksi) ja vaimolle sadeasu. Eli saahan tässä näköjään taas rahaa palamaan urakalla, hhehe.

« Takaisin

  No Responses to “Norja 6.7. – 13.7.2007”

Login