Suomi 9.6.2007

 

Iron Butt Association

SaddleSore 1000 – tuumasta toimeen


Keväällä Jarnon ostettua Reverensä, heitimme ilmoille ajatuksen ns. rautaperseajon suorittamisesta. Ajatus jäi kytemään ja kesän alettua päätimme toteuttaa ajon jo ennen, myöhemmin kesällä tulevaa, Norjan reissua otsikossakin mainittuna päivämääränä. Tarkoituksemme oli suorittaa ajoluokittelun ns. alin taso eli Saddle Sore 1000 (tuttavallisemmin SS1000). Kyseisessä suorituksessa tarkoituksena on matkata 1000 mailia (1609km) 24 tunnissa. Reitti ja aikataulutus ovat muuten vapaavalintaisia, mutta tankkauksista pitää kerätä todistusaineistoa ajon todentamista varten.

Teimme Jarnon kanssa reitin hyvissä ajoin etukäteen Mapsourceen, josta sitten siirsin tämän navigaattoriin. Reitin pituudeksi muodostui 1769km ja ajoajaksi ilman taukoja 17 tuntia 30 minuuttia. Luonnollisesti ajoaika pitenee taukojen myötä, joten reitissä on syytä olla riittävästi varaa.

Matkaan lähdemme Lohjalta perjantain ja lauantain välisenä yönä noin klo 03:00:n aikoihin ja tarkoituksemme on suunnata aluksi Kotkaan. Tankkaamme vielä varmuuden vuoksi Pukinmäen Shell Expressillä, jotta reitti ei lähde tarkistuksessa ohjautumaan muuta, mahdollisesti lyhyemmän tien, kautta.

Alkutankkaus Lohjalla

Porvoon paikkeilla ihastelemme tien vieressä oleville pelloille eksyneitä kurkia ja toteamme näkymän olevan ainutkertainen, yleensä näitä näkee vain taivaalla auramuodostelmissa. Nyt välimatkaa ei ole parhaimmillaan kuin kymmenisen metriä. Ilman lämpötila tuntuu yllättävänkin kylmältä ja käsityksemme vahvistuu nähdessämme ensimmäisen tienvarsilämpömittarin lukeman, joka näyttää +8:aa. Kotkaan päästyämme suoritamme tankkauksen ja pikaisen aamupalan jälkeen suuntaamme kohti Lappeenrantaa. Matkalla havaitsen linnun keskellä tietä ja yritän väistää tätä oikean kautta, mutta lintu panikoituu ja pyrähtää samaan suuntaan kanssani sillä seurauksella, että iskeytyy pyöräni keulaan. Höyhenpilvestä selvittyäni manailen tapahtunutta Autocomiin ja pyydän Jarnoa ajamaan ohitseni, toteamaan mahdolliset vauriot. Jarno raportoi linnun jääneen pyörimään tielle ja ettei pyörässä ole näkyviä vaurioita, joten matka jatkuu suunnitelman mukaan.

Tankkaus ja ruokatauko Kotkassa

Lappeenrannassa pysähdymme ABC Viipurinportille ja tarkastaessani keulaa tarkemmin, havaitsen pyörän keulassa linnun hyöhenien lisäksi jotain linnun sisään kuuluvaa, joten oletan tipusen vaihtaneen lentoympäristönsä pikavauhtia tuonpuoleiseen ilman pitempiaikaista kärsimystä. Suoritamme pyörien tankkauksen ja jatkamme 6 tietä kohti Parikkalaa. Parikkalassa samaan aikaan huoltoasemalle sattunut vanhempi herrasmies kehuu keltaisia huomioliivejämme ja muistelee samalla omia moottoripyöräilyvuosiaan Jawalla. Kertoessamme olevamme ”heittämässä 1000 mailin lenkkiä” saamme kommentiksi kysymyksen ”Ai rautaperseajolla vai?” Kysymys oli suorastaan yllättävä, sillä hän oli ensimmäinen ihminen, joka tiesi ”rautaperseajosta” ilman selittelyä. Asia lienee tuoreessa muistissa, sillä hän kertoi poikansa suorittaneen kyseisen ajon jossain aiemmassa vaiheessa. Pomppaamme tankkauksen jälkeen pyörille ja suuntaamme kohti Joensuuta.

Tauko Lappeenrannassa ABC Viipurinportilla Siivekkään törmäyskohdat…ikävä kohtalo linnulle, mutta minkäs teet.

Matka Joensuuhun sujuu ongelmitta ja Delta-auton Teboil-asemalla suoritamme tankkauksen. Samalla syömme hieman ja nautimme myös Red Bull -energiajuomat. Mainittakoot tässä vaiheessa, että Jarno oli varautunut matkaan peräti 7 purkin voimin (jotka kaikki tulivat juotua toim.huom.). Seuraavaksi suuntaamme matkamme kohti Nurmesta. Alunperin tarkoitus oli ajaa Nurmeksen ohitse, mutta päätämme kuitenkin poiketa itse kaupunkiin ABC:lle tankkaamaan varmuuden vuoksi. Huoltoasemalla huomamme myös liikkuvan poliisin olevan liikkeellä ja palautamme mieliimme ajon tarkoituksen (eli ettei kyseessä ole nopeuskilpailu vaan kestävyysajo). Poliisit matkaavat lopulta keskustaan, meidän kääntyessämme kohti Puolankaa.

Tankkaustuokiot Joensuussa... …ja Nurmeksessa.

Ennen Puolankaa ajamme Ristijärven kunnan lävitse ja kiinnitän huomiota kunnan mainoskylttiin, jossa muistaakseni luki suurin piirtein ”Ristijärvi-hyvän iän kunta” ja alla pienemmällä teksti ”pieni yllätys 8min kuluttua”. Pohdiskelen, että mitähän teksti mahtaa tarkoittaa ja vitsailen ajatuksissani, että näinköhän täältä saadaan reissun ensimmäinen ”pikavoitto” vaikka emme ylinopeutta ajaneetkaan. Päätämme pitää tauon heti Ristijärven jälkeen, sillä Suzukin ketjut vaativat voitelua pitkästä aikaa. Reitille osuu jokin tukkien lastauspaikka tms., jolle päätämmekin ajaa. Paikalle tullessamme käännän pyöräni ympäri hiekkaisella alueella ja löytäessäni hieman kovemman alustan alan nostamaan pyörääni keskituelle ketjujen voitelua varten. Saatuani pyörän keskituelle vilkaisen sivulleni ja havaitsen Jarnon loikoilevan Reveren kanssa pötköllään n.10 metrin päässä. Näky on hämmentävä ja pienen arpomisen jälkeen singahdan Jarnon avuksi nostamaan pyörää pystyyn. Jarno kertoo pyörää kääntäessään ottaneensa tukea oikealla jalallaan maasta, mutta tämä olikin ollut sen verran puuduksissa, että oli käytännössä pettänyt alta. Ensimmäinen kaato on siis tosiasia ja Ristijärven mainoksen lupaama ”yllätys” koettu. Maa oli onneksi pehmeätä hiekkaa, joten ainoaksi ”vaurioksi” jäi väärään asentoon kääntynyt peili. Jarnolle on lohdutukseksi mainittava, että apina on nyt karistettu selästä, sillä ennemmin tai myöhemmin pyörä menee nurin…ja yleensä nimenomaan paikoiltaan, niin kuin tässäkin tapauksessa, tai aivan olemattomasta vauhdista. Allekirjoittanutkin on oman edesmenneen afrikkalaisensa kumonnut autotallin oven eteen ja taitaapa Samillakin olla kokemuksia aiheesta, tosin jarrulevylukon avustamana.

Puolangalla tankkaamme pikaisesti ja jatkamme matkaamme kohti Pudasjärveä. Joko hieman ennen Pudasjärveä tai heti sen jälkeen kohtaamme reissun ensimmäisen poron, joka toikkaroi aivan keskellä tietä. Tilanne tulee eteen hieman yllättäen, mutta mitään todellista vaaraa ei ole. Ohittaessamme kyseisen poron, havaitsen puskissa liikkuvan lisää näitä sarvilla varustettuja karvaisia otuksia. Myöhemmin, matkaa jatkaessamme, bongaamme tien varresta vielä toisenkin porokatraan. Pudasjärveltä suuntaamme kohti Oulua, jossa navigaattori suorittaa varsin erikoisen liikkeen. Päätämme nimittäin pitää tauon moottoritien varressa olevalla Ouluntullin Nesteellä ja tauon aikana kiinnitän huomiota siihen, että navi suorittaa reitin uudelleen laskentaa lyhyemmän reitin löytämisen johdosta (jokin hiekkatie huoltoaseman takana). Emme välitä uudesta lasketusta reitistä ja suuntaamme takaisin moottoritielle, jossa navi aloittaa jälleen uuden laskennan. Samassa kun navi saa reittinsä laskettua arvaan mitä tuleman pitää, sillä ehdin näkemään vastapuolen rampin merkkautuneen reitiksi. Elättelen kuitenkin toiveita, jotka osoittautuvat turhaksi, sillä navi ajattaa meidät seuraavasta useamman kilometrin päässä olevasta rampista alas ja lopulta takaisin Ouluntullin Nesteen rampille. Täältä matka saattoi taas jatkua normaaliin tapaan moottoritietä pitkin. Periaatteessa olisin voinut jatkaa välittämättä tuosta selvästä virheestä, mutta kun en tunne seutuja niin koin viisaammaksi seurata navin oikuttelua. Mitään hiekkatietä navi ei siis enää tyrkyttänyt….tiedä sitten mikä tuolle tuli.

Oulusta suuntaamme Kokkolaan ja edelleen Vaasaan, tankkaamme molemmissa paikoissa. Vaasasta lähtiessämme navi tekee toisen kuprunsa ja pyytää meitä kääntymään vasemmalle risteyksessä, jossa kyseiseen suuntaan kääntyminen on liikennemerkein kielletty. 200 metrin päässä on kuitenkin liikenneympyrä, joten vahinko ei ole suuri ja matkamme suuntautuu kohti Poria. Porissa yhteydenpitovälineenämme toimivat PMR-puhelimet poimivat jostain syystä radiokanavan, jonka taso ei päätä huimaa. Etsiessämme tankkauspaikkaa, kuulemme pitkän pätkän keskusteluohjelmaa, jossa humalaiset ylistävät omia koiriaan, näiden ylivertaisuutta ja uskollisuutta. Onneksi tankkauspaikalta jatkaessamme matkaa hämärtyvään yöhön, kanava lakkaa kuulumasta. Otamme suunnaksi Raision, jossa tankkaamme viimeisen kerran ennen lopputankkausta. Raisiosta ajamme ns. vanhaa tietä Saloon ja sieltä edelleen kohti kotikontuja.

Otos joltain tauolta ennen illan hämärtymistä Pleksi on kerännyt muutaman öttiäisen…ja tämä on vasta alkusoittoa.

Lopputankkauksen jälkeen olo on sangen tyytyväinen ja myös helpottunut siitä, ettei pimeässä tarvitse enää ajaa. Allekirjoittanut nimittäin ei afrikkalaisen neitsytmatkan jälkeen ole moisesta pahemmin innostunut (harrastus meinasi päättyä hirven kylkeen ennenkuin se oli oikeastaan edes alkanutkaan). Hetken aikaa makustelemme Jarnon kanssa suoritusta ja toteamme olomme yllättävän pirteäksi…itseasiassa väsymyksestä ole tietoakaan. Ainoat reissun väsymyshetket tulivat oikeasti keskellä kirkasta päivää. Kotona lämpimässä suihkussa todellisuus paiskaa kuitenkin päin näköä kirjaimellisesti ja silmät meinaavat lupsia kiinni kesken peseytymisen. Ennen reissua ei nimittäin tullut nukuttua kuin muutama hassu tunti (2-3) puolihorteessa ja nyt reilu 24 tuntia myöhemmin kroppa vaatii lepoa.

Ohi on eli homma plakkarissa!! Tankkaus suoritettu ja ajo päätetty, enää lopputodistajien kuittaus papereihin ja koisimaan.

Pysähdykset ja tankkauspaikat karkeasti:

  • 9.6.2007 klo 3:04 Lohja, ml.22776km
  • 9.6.2007 klo 3:52 Helsinki, ml.22832km
  • 9.6.2007 klo 5:25 Kotka, ml.22960km
  • 9.6.2007 klo 6:47 Lappeenranta, ml.23066km
  • 9.6.2007 klo 8:11 Parikkala, ml.23168km
  • 9.6.2007 klo 9:45 Joensuu, ml.23304km
  • 9.6.2007 klo 11:16 Nurmes, ml.23432km
  • 9.6.2007 klo 14:04 Puolanka, ml.23624km
  • 9.6.2007 klo 15:06 Pudasjärvi, ml.23714km
  • 9.6.2007 klo 16:33 Oulu, ml.23810km
  • 9.6.2007 klo 18:53 Kokkola, ml.24010km
  • 9.6.2007 klo 20:15 Vaasa, ml.24132km
  • 9.6.2007 klo 22:38 Pori, ml.24334km
  • 10.6.2007 klo 0:08 Raisio, ml.24468km
  • 10.6.2007 klo 2:09 Lohja, ml.24596km

Kokonaismatkaa mittariin kertyi 1820km ja bensaa paloi aika tarkkaan 100,33 litraa, keskikulutuksen ollessa karkeasti 5,5l/100km.

  No Responses to “Suomi 9.6.2007”

Login