Norja 6.7. – 13.7.2007

1. Päivä: Lohja – Tukholma

Edellisestä reissusta viisastuneena olimme valinneet tällä kertaa iltalaivan päästäksemme Tukholmaan. Näin menettelemällä pääsisimme seuraavan päivän aikana melko pitkälle Norjan puolelle. Viimeksi lähdimme liikkeelle aamulaivalla, joka tarkoitti sitä, että jouduimme yöpymään ensimmäisen kerran Ruotsin kamaralla…mikä käytännössä lisäsi reissupäivien määrää yhdellä.

Tällä kertaa kokoonnumme allekirjoittaneen pihamaalle reissuun lähtöä varten. Kiirettä ei ollut vaikka pojat olivatkin olleet päivän töissä, allekirjoittaneen ollessa tukevasti lomalla koko kuluneen viikon, sillä laiva lähtisi Turusta vasta klo 21:45. Viimeksi matkasimme Silja Linellä, mutta nyt olimme päättäneet käyttää Seawindiä, joka oli paitsi halvempi niin myös nopeampi sekä hintaan kuului aamiainen, joka puolestaan mahdollistaisi pitemmän siivun ajamisen ilman evästaukoja. Matkaan lähdettiin jo klo 18.00 aikoihin sillä tietty vara haluttiin kuitenkin jättää.

Kokoontuminen allekirjoittaneen pihamaalle hetkeä ennen reissun starttia

Ensimmäisellä tauolla Jarno ilmoittaa unohtaneensa Leathermanin kotiin, mutta oletettavasti tuosta ei suurta haittaa pitäisi olla, eikä itseasiassa ollutkaan. Ensimmäinen varsinainen tankkaustauko pidetään Paimiossa, josta matkaa jatkettiin kohti Turkua ja Seawindin satamaa.

Tankkaustauko Paimion ABC:llä

Melko pian taukopaikalta lähdettyämme Zumo tekee tepposet ja jumiutuu täysin. Yritän ajon aikana koplata masiinaa henkiin, mutta turhaan. Ajan letkaa johtaneen Samin rinnalle ja yritän sohia käsimerkein (emme olleet ottaneet PMR:ä käyttöön näin lyhyellä matkalla akkujen säästämiseksi pitemmille pätkille) Zumon kuolleen. En tiedä, että ymmärsikö Sami mitä ajoin takaa, mutta varmuudeksi suhautin hänen ohitseen ja ajoin Naantaliin johtavalle tielle muiden seuratessa ihmetyksen vallassa perässäni. Ajettuani ensimmäiselle bussipysäkille yritin saada Zumosta virtoja pois. Virrat eivät suostuneen tippumaan perinteiseen tyyliin, joten ajattelin irroittaa laitteesta akun, joka ei kylläkään onnistunut, sillä matkassa ei ollut tarvittavaa sopivan pientä kuusiokoloavainta. Hetken tilannetta tuskasteltuani ja asiaa manailtuani päätin kokeilla summamutikassa erilaisia näppäinkombinaatioita resetoinnin suorittamiseksi. Kuin ihmeen kaupalla onnistuin löytämään oikean kombinaation (virta- ja + -nappula) ja sain laitteen sammumaan. Laite käynnistyi tämän jälkeen normaalisti ja toimi loppureissun ajan oikein mallikkaasti.

Zumon herättelyä

Satamaan saavuimme melko tarkkaan 2 tuntia ennen laivan lähtöä. Navigaattori yritti ajattaa meidät Silja Linen terminaaliin, mutta onneksi alueella on niin selkeät opasteet ettei harhaan voinut kertakaikkiaan ajaa ja johdin karavaanimme kerralla oikeaan paikkaan.

Satamassa paikalla oli lähinnä matkailuautoja, mutta jonkin aikaa odoteltuamme paikalle saapui myös yksi BMW:llä matkaava pariskunta, jonka kanssa tulikin turinoitua pitkät pätkät laivaa odotellessamme. Tämä enemmänkin moottoripyörällä reissua tehnyt mukava pariskunta oli tällä kertaa matkalla Italian Toscanaan lomanviettoon. Toivottavasti reissu meni heidän osaltaan hyvin.

Satamassa ollaan ja tästä se lähtee… Toistaiseksi ainoat pyörät Seawindin satamassa

Laivaan pääsimme viimeisten joukossa ja miehistön osoitettua pyörillemme paikat, aloitimme kiinnitystoimenpiteet varmistaaksemme pyörien pystyssä pysymisen laivamatkan ajan. Henkilökunta toi laatikollisen suhteellisen hyväkuntoisia liinoja ulottuvillemme, mutta turvauduimme perinteiseen tapaan omiimme. Pyörät olivat melko pikaisesti kiinnitetty ja siirryimme hyttiin siistiytymistä sekä vaatteiden vaihtoa varten. Tämän jälkeen kipaisemme kannella napsimassa muutamat valokuvat ja poikkeamme taxfree -myymälässä käynnin lisäksi syömässä. Näiden pakollisten kuvioiden jälkeen käväisemme laivan baarissa nauttimassa oluet/siiderit reissun kunniaksi. Koplaan samalla puhelimen kellon Ruotsin aikaan ja painumme pehkuihin. Ennen nukahtamista vaihdamme Samin kanssa vielä muutaman sanasen ja naureskelemme mm. Jarnon hyville unenlahjoille, sillä mies simahti taas kerran sekunneissa.

Näkymiä kannelta osa I Näkymiä kannelta osa II Näkymiä kannen alta, arvatenkin Travian-hetki meneillään